Sunday, December 09, 2012

Julromance

Författar-Simona tipsade om julromance häromdan och jag kom på att jag har läst en av dem. A Wallflower Christmas av Lisa Kleypas är lite som en fortsättning på hennes Wallflower-serie (som är jättebra!). Den handlar om Lillian och Daisys bror. Jag fick akuta Kleypas cravings en kväll och klickade hem den här till min kindle eftersom den var billigast (det är kortare än vanligt). Men alltså... och det här är förbluffande - den var inte bra! Jag blev inte ens besviken, jag blev så himla förvånad. 

Men en halvslarvig Kleypas är ändå en helt okej romance så visst läste jag ut den. Och alltså, där finns ju gamla bekanta:

"Who wants tea with brandy?" Lillian asked.
"I do," said Daisy.
"I'll take m-mine without the brandy," Evie murmured.
"I'll take mine without the tea," Annabelle said.

Problemet var helt enkelt att jag inte tyckte om Hannah, huvudpersonen. Jag föredrog liksom hennes bitchiga kusin (och rival) Natalie och det var nog inte meningen.

"Most people don't have facades," Natalie said dryly. "Oh, everyone thinks they do, but when you dig past the facade, there's only more facade."

"Oh, heavens, the moment a girl approaches courtship as a serious matter is the moment she's lost the game. We must guard our hearts and hide our feelings carefully, Hannah. It's the only way to win."

A troubling thought occurred to Hannah, but she was almost afraid to voice her suspicion. 
"Natalie, did you ever let any of your suitors kiss you?"
"No," Natalie said reassuringly.
Hannah let out a sigh of relief.
"I let nearly all of them kiss me," Natalie continued cheerfully. "On separate occasions, of course."

PS. Highlightsfunktionen i Kindle - så bra! Lätt att kolla upp favoritcitat.

No comments: