Sunday, June 14, 2015

9 deckare jag tänker läsa i sommar

Jag har ju några olästa deckare här hemma också.

Och jag läser knappast alla nio i sommar men det är viktigt med valmöjligheter ni vet. Det är så svårt att veta på förhand hurdana mord man får lust på.



1. Yön sydän on jäätä. Finsk deckare! Det var tre saker som sålde den här boken åt mig: Det fina omslaget (pocket förstås). Att den utspelar sig i 20-talets Helsingfors. Epigrafen som är en (oöversatt!) del av en Edith Södergran-dikt.



2. The Diabolical Miss Hyde. Dr. Eliza Jekyll (dotter till den berömda Dr. Henry Jekyll) är nån slags CSI-utredare i en slags steampunkig version av viktorianska London. Hon försöker fånga en seriemördare som kallas "The Chopper" samtidigt som hon gör sitt bästa för att dölja sin "Lizzie Hyde". Så det är klart jag skaffade den till min kindle när e-boken var på specialpris för ett tag sedan. Såhär börjar den:

" In London, we've got murderers by the dozen. Rampsmen, garroters, wife beaters and baby farmers, poisoners and pie makers and folk who’ll crack you over the noddle with a ha’penny cosh for the sake of your flashy watch chain and leave your meat for the rats. Never mind what you read in them penny dreadfuls: there ain’t no romance in murder.

But every now and again, we gets us an artist.
"



3. Romantic Suspense är inte precis "deckare" utan snarare thriller + romance. Hursomhelst, jag är inte så bekant med genren och vill gärna prova på. Och Against the Dark verkar lovande eftersom Alexis Hall tipsade om den på twitter och obsobs: e-boken är gratis för tillfället!



4. McNeils Agatha Christie-tolkning kommer jag åtminstone se till att hinna med i sommar!



5. Sanningen om fallet Harry Quebert. Mommo gav den här åt mig då hon själv tröttnade efter 150 sidor (av sammanlagt cirka 700). Många andra har tyckt om den och rekommenderat så jag är förstås nyfiken.

Alla de här finns alltså i bokhyllan/kindlen. Sedan finns det några som jag har tänkt låna från bibban:



6. Barclays Tro dina ögon (Trust Your Eyes) var jag sugen på redan när den kom ut för några år sedan. Jag har läst ett par av Barclays tidigare böcker och gillat dem och den här beskrivningen låter alldeles särskilt spännande:

Ray försöker anpassa Thomas till ett vanligt liv utan datorn och blir allt mer irriterad över broderns idéer om att han arbetar åt CIA. Thomas visar honom ett foto från Orchard Street i New York där det ser ut som någon blir mördad i ett fönster, och Ray ger efter för broderns tjat och åker dit för att undersöka. Ray är helt säker på att inget finns att finna, men han har fel. Det hela utvecklas till en minst sagt obehaglig situation som Barclay skickligt ökar spänningen i, samtidigt som han med humor och värme skildrar relationen mellan de två bröderna.




7. Det var redan Anna på Bittra Bloggen som tipsade om Slaughter (Ohyes JAG GLÖMMER ALDRIG ETT BOKTIPS!) och sedan bloggade Sofia om Triptyk så jag bestämde mig för att låna den från bibban genast min bokhög på nattduksbordet har minskat en aning...



8. Jag tyckte om första boken om Armand Gamache och har tänkt läsa nummer två (A Fatal Grace / Nådastöt) i forever & ever.



9. Walters har äntligen kommit ut med en ny bok efter åtta års paus. Är fjärde i reservationskön till The Cellar för tillfället.

3 comments:

Sofia Fritzson said...

Jag är också sugen på deckare i sommar, men jag får verkligen INTE klicka hem mer nu även om det är gratis, av nån anledning är det alltid roligare att köpa nya böcker än att läsa de som redan finns ... Nyfiken på vad du tycker om Ten, är riktigt sugen på den!

Linda said...

Jag försöker ju ta mig upp ur deckarträsket och läsa även annat, MEN Karin Slaughters Will Trent-serie och Sanningen om Harry Quebert finns högt på min lista över böcker jag vill läsa! :)

Fridolina said...

Sofia - Hehe, samma problem här. Därför är det himla bra att ha den här listan på nio deckare jag har hemma (eller nära till hands på biblioteket) att titta på när jag blir lockad att köpa nytt! Supernyfiken särskilt på Ten, den ska jag dessutom se till att läsa på en liten holme ute i skärgården för bästa effekt! ;)

Linda - Då är ju YA utmärkt! Läs dina John Green & Rainbow Rowell nu! ;) Jag har tänkt börja på Harry Quebert flera gånger men tjockleken avskräcker lite...