Tuesday, March 29, 2016

These Broken Stars

I'm not doing much at all. I might as well be a rag doll. Comes complete with matching shoes. Spine sold separately.


Amie Kaufman, som skriver Illuminae-böckerna med Jay Kristoff, har skrivit Starbound-trilogin tillsammans med Meagan Spooner så jag var förstås nyfiken. Till skillnad från Illuminae är den här lätt att genrebestämma: det är YA scifi romance all the way. Och jag var totally on board för det.

"Titanic in space" såg jag att den beskrevs som någonstans. Det stämmer inte riktigt, för det här lyx-rymdskeppet kraschar redan i början och största delen av boken är Tarver (18-årig krigshjälte) och Lilac (dotter till rikaste mannen i galaxen) som försöker överleva på en främmande planet. Planeten är väldigt "normal" samtidigt som det är tydligt att det är Något Som Inte Stämmer. Jag tycker om sånt. Jag tyckte också om de där odramatiska men kusliga sakerna som de råkar ut för.

Tyvärr var romance-delen inte alls lika bra som scifi-delen. Här var det istället överdramatiskt och tröttsamt och YA love-klyschigt.

Jag är nyfiken på andra boken för jag vill gärna ha mer av den här världen. This Shattered World utspelar sig på ett helt annat ställe i galaxen med ett helt nytt par som huvudpersoner men är ändå en slags fortsättning. De befinner sig på en misslyckad planet med uppror och oroligheter och hon är kapten i de militära styrkorna och han är förstås en av rebellerna. 


No comments: