Tuesday, April 05, 2016

Meg Rosoff

Meg Rosoff får ALMA-priset och det enda jag kan tänka på är när hon kommenterade en självpublicerad barnbok om en svart queer pojke med att böcker inte ska ha en agenda.

(Hemligheten till att skriva en bok helt utan agenda: att skriva om vita heterosexuella människor, tydligen.)

Länk: The Unbearable Whiteness of Meg Rosoff: A Dissection

Så nej, jag är inte så jättesugen på att läsa Rosoff. Tyvärr, tänkte jag skriva men egentligen - varför det? För även om jag bojkottar alla författare som uttrycker obehagliga åsikter på sociala medier så är det inte som att jag kommer att drabbas av bokbrist precis.

Och när det är min favoritförfattare som gör bort sig? Tjaa, jag råkar tycka att kritik är en viktig del av att vara en fangirl. Och när någon kritiserar någon/något jag gillar så hoppas jag verkligen att jag klarar av att lyssna och inte ta det personligt.

Avslutningsvis:

Deify your heroes and they'll only disappoint you. 
Think of them as human, flawed, think of what you might do. 
Then be someone's hero too.


- Lin-Manuel Miranda

No comments: