Wednesday, January 12, 2011

Sensommaren -85

Bokbloggarna kollar upp vilka böcker som låg på New York Times topplista på deras födelsedag. I äkta astrologi-anda kan man säga att de böckerna kommer att ha en magisk inverkan på ens liv och definiera ens personlighet. Här är min (24 augusti 1985) lista: 

1 SKELETON CREW Stephen King
2 THE FOURTH DEADLY SIN Lawrence Sanders
3 THE HUNT FOR RED OCTOBER Tom Clancy
4 LUCKY Jackie Collins
5 THE TWO MRS. GRENVILLES Dominick Dunne
6 THE CIDER HOUSE RULES John Irving
7 JUBAL SACKETT Louis L'Amour
8 LONESOME DOVE Larry McMurtry
9 IF TOMORROW COMES Sidney Sheldon
10 HOLD THE DREAM Barbara Taylor Bradford
11 THE LOVER Marguerite Duras
12 FALL FROM GRACE Larry Collins
13 TOO MUCH TOO SOON, Jacqueline Briskin
14 FAMILY ALBUM Danielle Steel
15 INSIDE OUTSIDE, Herman Wouk

Jag känner att Skeleton Crew absolut måste läsas (som min - pinsamt värre! - första Stephen King). Även The Hunt for Red October, The Cider House Rules och The Lover (finns i bokhyllan så den börjar jag med!), som är de tre andra jag kände till. The Two Mrs. Grenvilles verkar intressant! Är också intresserad av Collins, Bradford, Sheldon och Steel, som alla är otroligt populära, men tror att jag väljer fritt bland deras böcker istället för att ta just de här.

Och den här låten var nummer ett (UK charts):



I USA var det The Power of Love och i Australien We Don't Need Another Hero (kul att ha som ens födelsedags-anthem...). Alla tre berömda filmlåtar btw. Det här kan du kolla på This Day in Music. (Kul också att kolla dagen man fyllde arton. Breath och Crazy in Love för mig.)

No comments: