Wednesday, December 14, 2011

Flickor och Lucior

Lady Dahmer skriver bra som vanligt. Nu om könsnormer i Luciatåg:


 Och om att välja Lucia:


Vi hade också en sådan där "hederlig jävla popularitetstävling" i lågstadiet. Hela skolan röstade på den av sexans (eller var det femmans?) flickor man ville ha som Lucia. Vi var två flickor i klassen och det året röstades det också. Men efteråt fick vi höra att det "blev så jämnt" att vi kunde kanske dela på saken. Jaha, sa vi och ryckte på axlarna. Är du på julfesten så är jag på Luciamorgonen? Okej, fine. Ganska lätt fixat. Man undrar ju hur de hade gjort ifall resultatet blivit väldigt ojämnt? Hade det känts bättre då eller? Jag tror de insåg det olämpliga i att ha bara två kandidater lite för sent. Inte för att vi inte skulle ha kunnat ta det. Herregud, inga problem. Ingenting skulle ha varit mer irriterande i den där åldern än att få höra om hur Lucia är en popularitetstävling och att någon kommer att ta illa upp. Då skulle vi tamefan ha tagit illa upp. Man ska inte idiotförklara flickor (eller pojkar!) i den åldern. Inte i någon ålder alls förresten.

Ja, det är förjävligt hur kvinnor framställs i media. Men börjar man förklara för en tolvårig flicka att om hon läser den där Veckorevyn så kommer hon att tro att hon måste sminka sig på det där sättet och bete sig på ett visst sätt för att vara killarna till lags och ja dessutom måste hon vara jättejättesmal så då kommer man snart att ha en riktigt förbannad tolvårig flicka. Som vill läsa Veckorevyn. Så var det för mig iaf. (Jag fick alltid läsa precis vad jag ville - thankgod - men såna här frågor dök ju upp ibland och då bemötte man dem lite skeptiskt, just pga det där idiotförklarandet som man ofta kände hörde till.)

När jag såg den där videon (i förra länken) kom jag att tänka på den här riktigt obehagliga videon. Ett bildkollage egentligen. Säger mycket om vårt samhälle.

No comments: