Monday, September 24, 2012

Oslo och Lund och sånt

Allra först var det Systersdagen. Det Hemliga Programmet visade sig vara en VIP-kväll med Scandinavian Hunks... VIP-grupper måste vara minst fem personer, och det var därför som kusinen och jag fick vara med i år. Inte oss emot. Vi fick skumpa och special treatment. 

Hunksen i sina arbetskläder.

Släktfoto! Typ.

Efter en natt med mojiton, strippande män och vrålande kvinnor var det dags för ett par timmars sömn/powernap före jag hoppade i taxin till flygfältet. Panikshoppade lite tuliaisia före jag steg på planet. Lonkero, choklad och Koskenkorva (med lingonsmak!). Kände mig lite sunkig där jag stod i kassakön med mina inköp. Svettandes och med skakiga händer. (Mina händer skakar alltid så det är ju lite orättvist.) Jag mådde inte illa eller så men sömnbristen var ju svår att dölja (ja och så förstås det faktum att jag inte bytt vare sig kläder eller smink). 

Nåja, när jag kom fram till Oslo flygfält tog jag bussen till Hannas place och fick på köpet se finfina Norge i septembersol. Jag har alltså tidigare bara sett innersta centrum av Oslo i mitten av mörkaste december, så det var ju en trevlig överraskning. Jag hälsade på Hanna och Olga (som kommit kvällen innan) och la mig tillrätta på Hannas ljuvliga golv. 

Hanna har förutom miljoner fina klänningar for every occasion också miljoner fina örhängen. Bl.a. Frida Kahlo-örhängen och Agatha Christie-örhängen från Etsy!

Men åh! Örhängsställning!

Söt tavla i Hannas rum.

När jag sovit några timmar var det lördagkväll och två av Hannas norska kompisar joinade oss och vi åt tortillas och blandade drinkar. Koskenkorva Lingonberry + cranberry juice + yuzu-lemonad + isbitar. Sedan åkte Olga och jag in till stan och lyssna på Morten Harket.

"Everybody's got the right to get it wrong..."

Utsikt från T-banefönstret.

På söndagen tog vi T-banan upp till Holmenkollen. Sedan hade vi spelkväll hos Hanna. Vi spelade Fluxx (Martian), och det var himla roligt och höll på jättelänge och till sist vann jag! Efter det spelade vi lite Uno och sedan lärde Olga och Hanna mig spela Durak.

Det är fint med vänner som sover på ens golv, sammanfattade Hanna och vi kunde inte annat än instämma.

Fotografering.

Hanna & Olga.

På måndagen tog Olga och jag buss från Oslo till Lund. Det tar ungefär sju timmar och var helt trevligt i gott sällskap. På kvällen åt vi pizza och tittade på Skavlan. Först det med The Killers och Richard Dawkins och sedan det med Muse och E.L. James. Det var första gången Muse uppträdde med nya låten Madness och enligt säkra källor (Muse tumblrs, de vet allt) var de tvungna att ta om den då Matt glömde texten. 

På tisdagen var vi till Lunds egna macaronställe och köpte tolv olika smaker. Havtorn, vanilj, citron, lime, blåbär, hallon, havssalt+caramel, earl grey, svartvinbär, kaffe, cappuccino, mörk choklad. Sedan provade vi dem alla med vin till. När vi kom till den sista kände vi inte riktigt någon skillnad längre. Lite som när man provar för många parfymer. Efter att ha druckit vin.

Tehyllan i Olgas rum. Lyx.

Rosor.

Very Scientific Macaron Tasting.

På onsdagen for jag hem, mycket nöjd med resan.

3 comments:

Himmelske Danser said...

I don't know what exactly made me smile like an idiot in your post - lovely photos, that you quote Morten's song (even if you will never listen to him again in your whole live I'll always remember that you quoted him =))) or...the fact that you remember all macarons' flavors! <3

Anonymous said...

Åh, du har ju dom coolaste släktingarna, fast de visste vi ju redan! Härlig helg hade du minsann :)

Fridolina said...

I was listening to him while writing this actually ;) And that's exactly how I use my impressive brainpower - trying to come up with all the macaron flavors! :)

Visst har jag! :)