Thursday, December 16, 2010

16

'It is over! it is over' she repeated to herself again, and again, in nervous gratitude. 'The worst is over!'
Mary talked, but she could not attend. She had seen him. They had met. They had been once more in the same room!
Soon, however, she began to reason with herself, and try to be feeling less. Eight years, almost eight years had passed, since all had been given up. How absurd to be resuming the agitation which such an interval had banished into distance and indistinctness! What might not eight years do? Events of every description, changes, alienations, removals, all, all must be comprised in it; and oblivion of the past - how natural, how certain too! It included nearly a third part of her own life.
Alas! with all her reasonings, she found, that to retentive feelings eight years may be little more than nothing.

Confession: Den här boken hade jag ursprungligen tänkt placera bakom en annan lucka men efter att google tipsade om att det är Jane Austen's födelsedag idag (16.12.1775) så gjorde jag en diskret ändring på ordningen och bakom dagens lucka har vi nu: Persuasion. Alla sex är de mästerverk och absoluta must-reads osv men jag valde nu Persuasion. Den har någonting som tilltalar mig. Någonting som talar till mig.

4 comments:

EE said...

Frida, jag måste berätta hur det gick med Colorado Avenue-läsandet. Är fortfarande inte klar, utan plågar mig igenom den för att jag inte tycker om att lämna böcker halvlästa. Under tiden har jag hunnit läsa två andra böcker. Vad seg den blev en bit in, började handla om nåt helt annat! Blöhhh.

Fridolina said...

Äschdå. Om du hunnit långt kanske det kan kännas bra att ändå läsa ut den. Men jag har full förståelse om du lämnar den ;) Den blev helt enkelt för lång för mig också. Det är ingen tvekan om att det är en välskriven roman, den har bara inte vad jag vill ha i en roman för att få lust att läsa vidare. (Mord! Nånej, skoja bara ;))

EE said...

Den innehåller faktiskt ett mord! men du kanske inte kom så långt ;) Men joo, det började så bra med förälskelse och pirr i magen o sånt, men sen tycker jag han irrar iväg lite. Hmm... hade gärna läst vidare om Dollar-Hannas liv mera ur hennes synvinkel, men det "glöms" helt bort. Kan inte såga den totalt, men känns skönt att vara inne på sista sidorna! ;)

Fridolina said...

Aijaaa, det hade jag glömt! Eftersom jag var tvungen att skriva uppsatser om den i gymnasiet så såg jag nog till att ha någorlunda koll på handlingen ;) Mmhm, man kan inte riktigt såga den. Jag beundrar din ihärdighet!