Wednesday, September 28, 2011

Mariefred

Att åka hytt med tre vuxna (mamma, pappa och Päivikki, som hämtade hem Sunes bror) och två hundar - trångt. Vilken tur att famo var med på samma båt så jag fick dela hytt med henne istället. Gösta och Börje var alltså med på resan. Little did they know att den huvudsakliga orsaken med resan inte alls var att de skulle få valla Gotlandsfår och Gutefår i Mariefred utan att att det skulle hämtas hem en "lillebror".

Gösta och Börje i mammas säng i hytten

Förrättsbliss

Vi anlände till Mariefred about 9-tiden på fredag morgon och undrade varför inga matbutiker var öppna. Jag fick lite sightseeing genom bilfönstret då mitt sällskap hade bråttom till valparna.

Torget

Kyrkan

När vi kom fram till valparna drack vi te och tog en massa bilder.

Jag fick genast en kaveri

Mamma Floss

Ett syskon

Päivikki med hennes Hamilton ("Beethoven") och en syster

En syster och Sune

Sune himself

Vi tog en skogspromenad med Gösta, Börje och Floss och gick sedan och valla.

Mariefredskogarna

Gösta vallar

Klockan 15 kom Linda hem från jobbet och mamma sjussade mig in till stan och jag fick se Lindas och Jonas lägenhet och vi gick ut och gå i butiker. På kvällen for vi in till Strängnäs och åt god grekisk mat.

Mariefreds bokhandel

Jag ville köpa fin klocka

På lördagen tog Linda med mig till slottet på guidad rundtur. Jag lärde mig om slottets historia och tittade fascinerat på porträttsamlingen och fick veta lite om hurdant fokus det var på männens ben på den tiden. 

Linda och slottet

Gripsholms slott

Jag i presentshopen

Väldigt slottigt

Lördagsnatten tillbringades på båten igen. Den här gången med tre vuxna hundar (long story) och två valpar. På söndag morgon kl. 7.30 kom vi till Åbo och jag tog genast tåget till Helsingfors.

No comments: