Monday, August 27, 2012

Fiktiva födelsedagsfirarenkäten

Stort grattis till Fiktiviteter för bloggprisnominering och födelsedag! Och tack så mycket för enkät och tävling! Fiktiviteter är också känd för sin fina Maria Langkalender, perfekt för alla entusiaster som vill läsa om sina favoriter under rätt årstid. Jag tror jag har länkat till hennes Lista på 100 omistliga böcker tidigare, rekommenderas för alla som tycker om boklistor.


Vilken var din bästa bok i sommar? 
Jag delar in dem så att jag får ta med så många som möjligt. 
Bästa thriller: Tell No One, Harlan Coben
Bästa science fiction: Those Who Survive, Kir Bulychev
Bästa fantasy: Eld, Sara B Elfgren och Mats Strandberg
Bästa YA: The Name of the Star, Maureen Johnson
Bästa romance: Devil in Winter, Lisa Kleypas
De är alla så olika men favoriten är kanske... Eld.  

Vad ser du fram emot att läsa i höst? 
J K Rowlings nya. Jonas Gardells nya. Sofi Oksanens nya. Simona Ahrnstedts nya (som kommer ut idag).


Har du planerat något läsprojekt i höst? 
Egentligen inte. Men eftersom jag är så inne på YA nuförtiden så har jag en känsla av att hösten 2012 kommer att gå till historien som hösten då Frida verkligen snöade in sig på ungdomsromaner. 

Finns det någon av dig ännu oläst författare som du skulle vilja stifta bekantskap med i höst? 
Ooh - plenty! I de här listorna finns många: den jättelånga önskelistan, Teenage Kicks, ungdomsromantips. Sådär väldigt kort kan jag ju svara Stephen King. Jo jag vet, det är helt galet. Novellsamlingen Skeleton Crew finns på önskelistan. Säg till ifall jag borde börja med någon annan istället!


Vilken bok skulle du vilja tipsa alla om att läsa i höstrusket (/höstsolen)? 
The Name of the Star, Maureen Johnson. Om en modern Jack the Ripper i regniga höst-London. Och någon riktigt bra deckare, min favorit Minette Walters om det finns någon lycklig som ännu inte läst hennes böcker.

2 comments:

Helena (Fiktiviteter) said...

Spännande att jag inteläst en enda av dina favoriter, förutom Eld, alltid kul med nya tips så tack för det :)

Fridolina said...

Kul! Jag är nöjd med sommarläsningen då det verkligen blev så olika slags böcker. Bra med omväxling, jag tror det gjorde favoriterna ännu lite bättre.