Saturday, April 20, 2013

Mörkare

En bok jag läste någon gång i typ februari och har tänkt skriva om forever. Jag fick låna Kaj Korkea-ahos Gräset är mörkare på andra sidan av Mommo, som hade fått den i julklapp. Och alltså, oh gosh så bra den är! Där finns massor att känna igen sig i, om man som huvudpersonerna har vuxit upp i en liten österbottnisk by, flyttat till Helsingfors/Åbo för att studera, och är i cirka 25-30årsåldern. Så det förgyllde läsupplevelsen för mig men det var verkligen inte bara därför jag läste. Jag läste för språket och stämningen och allra mest faktiskt för spänningen. Det hade jag inte väntat mig, att det skulle vara sådan deckarspänning. Min kanske favoritgrej i hela boken var ändå prästfusket. Loved it! Beskrivningen av det, reaktionerna på det (nätkommentarerna!), och prästen själv - ja, hela spektaklet.

PS1. Mommo gillade också!

PS2. Jag övertalade Olga att köpa den när hon var här i december. "Övertalade". Jag berättade att den har musikcitat (t.ex. The National) och så visade jag hur snygg den var och så köpte hon den. Typ. (Sedan var hon nog intresserad av själva innehållet också och att läsa på svenska.)

PS3. Nu vill jag läsa mer finlandssvenskt!

No comments: