Monday, April 08, 2013

Påsklamm

Mina uppgifter förra helgen var alltså förutom det vanliga hö + vatten + havre åt diverse djur på gården också att övervaka lamningen i fårhuset. Dvs att se till att alla får som får lamm får privat box. (Det har de i några dagar tills de flyttas ihop med andra mammor + lamm.) Och eftersom det handlar om något så naturligt som födslar, mjölk och "modersinstinkter" så händer det förstås en massa freakin weird shit ibland som gör att man kanske vill/måste ingripa.

Det är sammanlagt 25 tackor som ska få lamm i vår och fyra hade fått före skärtorsdagen. Sedan blev det dags för mamma att duscha och packa bilen och då passade förstås två tackor på att klämma ut några lamm så att hon inte i misstag skulle få för mycket tid på sig. För mig var det ju bra för jag fick faktiskt se två fårfödslar innan jag blev lämnad med ansvaret. (Okej jag har sett ett par tidigare men ärligt talat så tittade jag inte så noga.)

Så, hur gick det då?

Under mina fyra dagar var det sex tackor som födde. Av dem var det tre som skötte allt själva och tre som jag hjälpte lite grann. På påsklördagsmorgonen hjälpte jag (väldigt lite) ut två lamm och på annandagsmorgonen hjälpte jag (lite mer) en tacka att få ut sitt första lamm. Det hann bli lite svettigt men slutade bra.

Sedan fick jag också mjölka en tacka (hon på bild med sitt vita lamm) medan Nessie höll i. Mjölken gav jag med spruta åt hennes tre hungriga lamm. Mamma hade berättat att det kan gå såhär för förstföderskor. Lammen kommer ut och de börjar torka och sköta dem bra men när lammen stiger upp och börjar söka mjölk så blir de helt "wtf!". Paniken alltså när tre hungriga lamm bäar desperat och attackerar från olika håll. All my sympathies, verkligen. När lammen var mätta lugnade de ner sig och alla kunde gå och lägga sig och nästa dag var det lugnt. 

Jag gjorde ju verkligen inte allt jobb ensam. Pappa och Nessie hjälpte. Nessie var med hela påsken och protesterade inte alltför mycket när jag ringde från fårhuset kl. 2 på natten och bad honom blanda lite mjölk och komma ut med tuttflaskan... Och så hade jag Gösta. Som var redo att komma ut till fåren närsomhelst och såg till att jag inte blev övertrampad när jag hällde havre åt hungriga får. Och så känns det alltid bra att ha en hund med sig när man går ut mitt i natten. (Även om den hunden är en border collie som couldn't care less om spöken, monster och yxmördare bara den får gå till fåren.)

Bilder!:

De här två bröderna är födda på långfredagen. (Fem dagar gamla här.)





Född på påskdagen. (Två dagar gammal på bilden.)



De här två föddes natten till långfredagen. (En dag gamla på bilden.).

No comments: