Wednesday, June 25, 2014

“One day in the country is worth a month in town”

Efter en midsommarhelg på Holmen och en dryg vecka i Österbotten är jag nu tillbaka i Helsingfors. Det enda jag hade i postlådan var en pizzareklam - som jag genast satte upp på kylskåpet. Bra att ha ju. På Holmen åt vi god midsommarmat och jag tog årets första dopp (pinsamt sent, jag vet). Jag försökte få Nessie att läsa En dåres anteckningar och han försökte få mig att lära mig idén med noter. I Österbotten strosade jag i fårhagen, läste några böcker och var med och firade ett alldeles fulländat sommarbröllop.

Jag har inga bilder att bjuda på (pga krångel mellan kamera och dator, och lathet) så istället tänkte jag illustrera med en dikt. Robert Galbraiths (a.k.a. J.K. Rowling) deckare The Cuckoo's Calling har ett 'epigraph' (sånt där citat i början av en bok, vaddetnuheter på svenska) som förklarar varifrån titeln kommer. Det är en dikt av Christina Rossetti (1830-1894) som heter A Dirge (Wikipedia: "A dirge is a somber song or lament expressing mourning or grief, such as would be appropriate for performance at a funeral.") och orsaken till att jag kom att tänka på den cirka tretton gånger per kväll är förstås att göken gal cirka 113 gånger per kväll och varje gång undrade jag att hur gick den där dikten nu riktigt och till sist var jag tvungen att kolla upp den. Den är vacker och sorglig. Som den finska sommaren.

Why were you born when the snow was falling?
You should have come to the cuckoo’s calling,
Or when grapes are green in the cluster,
Or, at least, when lithe swallows muster
   For their far off flying
   From summer dying.


Why did you die when the lambs were cropping?
You should have died at the apples’ dropping,
When the grasshopper comes to trouble,
And the wheat-fields are sodden stubble,
   And all winds go sighing
   For sweet things dying.


Den andra boken i deckarserien, Silkworm, kom ut häromdan och jag är tjuguandra i bibliotekskön. Men det gör inget för jag har en ordentlig hög olästa böcker (och dessutom tar biblioteken in tretton exemplar så jag behöver knappast vänta så länge).

Rubriken på det här inlägget är också Rossetti förresten. 

No comments: