Thursday, October 08, 2015

Kvinnliga Nobelpristagare i litteratur

De är inte så himla många.


Svetlana Aleksijevitj (2015),
Alice Munro (2013), 
Herta Müller (2009), 
Doris Lessing (2007), 
Elfriede Jelinek (2004), 
Wislawa Szymborska (1996), 
Toni Morrison (1993), 
Nadine Gordimer (1991), 
Nelly Sachs (1966), 
Gabriela Mistral (1945), 
Pearl Buck (1938), 
Sigrid Undset (1928), 
Grazia Deledda (1926) 
och Selma Lagerlöf (1909).

Så jag tänkte läsa dem alla. JAA, LÄSUTMANING!



Mina regler: jag läser så mycket eller lite som jag har lust (det räcker bra med en novell t.ex.). Ett år har jag på mig så deadline är nästa års tillkännagivande. 

Jag har läst Lagerlöf och Morrison men vill läsa mer av båda. Morrison för att jag inte riktigt uppskattade henne till fullo i gymnasiet och Lagerlöf för att jag älskar henne och det här är en utmärkt ursäkt att läsa mer.

Jag reserverade Aleksijevitj på bibban och både Undsets Kristin Lavransdotter och Morrisons Älskade finns färdigt hemma i bokhyllan. Så jag har liksom redan börjat.

Hur många har ni läst? Tips? Favoritböcker / noveller / diktsamlingar?

No comments: