Tuesday, September 15, 2009

Home is where the heart is?

Har diskuterat det här med många. Alla verkar tycka man är idiot om man inte vill köpa sig en egen lägenhet. Eller - herregud - bygga ett fucking egnahemshus med tillhörande gräsmatta för miljoners miljoner pengar. Jag hyr gärna lägenhet resten av mitt liv. Nån annan? Nä. Tänkte väl det.

Men nu läste jag just i From Finland With Love (en väldigt underhållande liten guidebok om Finland och finländare, skriven av tv-producenten och författaren Roman Schatz, som flyttade från Tyskland till Finland på 80-talet). Äntligen någon som tycker som jag!

When my Finnish friends find out that I don't own the apartment they pity me. Renting a flat means you're a failure, you're poor, and you're stupid, too:

"What? You're renting this place? But that's insane! You're making your landlord richer by paying him every month and you get nothing for yourself! Why don't you buy a flat?"

Well, I also make the dairy companies richer by buying a carton of milk almost every day. Does that mean I'm an idiot for not buying my own cow?

Alltså hade jag en massa extra pengar skulle jag nog köpa en lägenhet eller två, kanske ett hus på landet, kanske ett i Italien. Och jag har inget emot lån, det är inte det. Dessutom är det väl inget fel på att flytta runt lite då och då. Det här är helt klart ett finskt fenomen. Hemmet ska vara så heligt.

(Boken ska jag ge en kompis som är nyinflyttad i Finland, hoppas hon har nytta av den. Där finns ett kapitel om finlandssvenskar, och ett om finländarnas favoritsvärord (gissa tre gånger...).)

No comments: