Tuesday, May 08, 2012

Ja må hon leva!

Ett par Hunger Games-relaterade länkar idag på Katniss födelsedag.















Marie tipsade om ett program om The Hunger Games. Lyssna på det! Inget onödigt tjafs om åldersgränsen eller fåniga Twilightliknelser eller annat förutsägbart. Istället disukterades det allmänt om dystopier och särskilt varför det blivit så himla populärt bland ungdomsböcker på sistone. Intressant! Det här var också första gången jag hörde någon påpeka att boken faktiskt är betydligt blodigare och mer våldsam än filmen. Jag instämmer också i allt som Linn Hielm, som är med i egenskap av mega hardcore fan, säger om våldet i filmen och våld öht i filmer. Däremot blev jag lite förvånad när hon sa att allt blir bättre på film. What? (Alltså. Jag tänker glömma det där.) Och som den nörd jag är måste jag ju bara påpeka en liten detalj också. Den svenska litteraturforskaren som intervjuas i programmet (kommer inte ihåg namnet nu) pratar om hur Hungerspelen är väldigt filmiskt skriven, och antyder lite att Collins medvetet eller omedvetet hade en filmatisering i tankarna. Ja, jag kan hålla med om att det blir vanligare att böcker är skrivna på det sättet och det kan vara intressant att diskutera det fenomenet. Men, här vill jag då påpeka att Collins började sin karriär som manusförfattare och jag tror att det här förklarar rätt mycket. Det tycker jag man skulle ha kunnat nämna.


No comments: