Saturday, November 10, 2012

Dead leaves and the dirty ground when I know you're not around

"Max had been a cat as long as he could remember, but he was pretty sure he's been a rock star in one of his previous lives. He just had that kind of cool about him."

Så börjar The Girl with the Cat Tattoo av Theresa Weir. Jag läste den på min Kindle under tågresan till Vasa förra veckan. En söt liten kärlekshistoria till stor del berättad ur en katts synvinkel, och det är nog det bästa man kan säga om den boken. Jag läste ut den åtminstone (den var trots allt bara hundra sidor).


När jag kom hem till Helsingfors i måndags hade jag ett fint kort i postlådan. Inspirerat av det gjorde jag ett litet stilleben enkom för det här inlägget.

Den lilla tomma flaskan hittade jag i min handväska. Den var full med en Jägermeister-liknande vätska så sent som för en vecka sedan. Jag hade då ätit god middag som mamma och pappa lagat och målat mina naglar röda och var på väg ut med Nessie i Närpes med omnejd. Och precis som för tio år sedan frågade jag finns det nån sprit åt mej här? Visst fanns det. Jag har en förkärlek för flaskor med kyrilliska bokstäver på ("blir en bra plunta sedan").

Den här veckan har jag läst romanceklassikern Lord of Scoundrels av Loretta Chase. En bok som kan omvända romanceskeptiker.

Den här helgen missar jag en stor fin fest. Jag hade helt enkelt inte råd. Olga undrade hur den kan vara så dyr, för det priset borde man få nakna män insmorda i vispgrädde. Jag har ju varit på sånahär fester tidigare så det är med stor säkerhet (och sorg!) jag kan svara henne att ja, det och mycket annat kommer den här festen att bjuda på, tro mig.

Förutom att jag försöker betala hyran varje månad så börjar jag också bli lite osocial. Okej jag har alltid varit lite osocial - jag börjar bli mycket osocial. Nej men hjälp, måste jag träffa människor? Nej men hjälp, kommer de att fråga mig saker om mitt liv? Nej men hjälp, betänk mina svaga nerver!

Utöver detta har den senaste veckan bjudit på långa skypesamtal med Olga och långa telefonsamtal med Nessie. Jag har lyssnat på Muse (surprise surprise) och på White Stripes.

3 comments:

Himmelske Danser said...

and now my inky-winky handwriting is on Internet! :D

Himmelske Danser said...

And Theresa Weir is not on adlibris... it's not fair! "at least for me but my account is happy"

Fridolina said...

Yes, finally! ;) And you can read it on my Kindle when you're here, it's short! :)