Monday, November 26, 2012

Suomalainen.com

I augusti beställde jag fyra böcker från suomalainen.com. Det gjorde jag för att jag ville testa och för att det ofta är billigare än på adlibris. Jo, på riktigt! Under två förutsättningar:

1. Boken levereras till en av Suomalainens butiker. (Annars tillkommer fraktkostnader. Adlibris har däremot alltid gratis frakt.)
2. Du blir stamkund. (Går snabbt och gratis och man kan genast börja shoppa till stamkundspriser. Ett par veckor senare får man hem ett stamkundskort.)

Jag köpte de här fyra:

Code Name Verity 7,40  (adlibris: 11,10) ()
Nine Rules to Break When Romancing a Rake 5,15 (adlibris: 5,90)

(Jag tror dessutom att adlibris pris på de två senare var närmare 7 euro i augusti men jag minns inte säkert...)

Alla fyra hade/har uppskattad leveranstid: 4-12 vardagar.

Så här gick det:

Vardag nummer 10:
Får ett meddelande om förlängd leveranstid. För varje bok. Nya leveranstiden: 2 veckor. (Jag tror att de menar två veckor från beställningsdatumet, inte två veckor till...)

Vardag nummer 11:
Yay! Får meddelande om att God Save the Queen finns att hämta i butiken.

Vardag nummer 15: 
Nine Rules to Break kan upphämtas från butiken.

Vardag nummer 19: 
Code Name Verity kan upphämtas från butiken.

Vardag nummer 20: 
Meddelande om att Lord of Scoundrels blir (ännu mer) försenad. Två veckor till...

Vardag cirka nummer 35: 
Jag råkar vara i stan och frågar om min försvunna bok i Suomalainen-butiken. De kan tyvärr inte säga någonting om internetbeställningarna (vilket jag iofs gissade) men frågar om det är en engelsk bok och säger att jag ska ringa till suomalainen.com:s kundtjänst. Engelska böcker blir tydligen ofta försenade. Är intrycket jag får iaf.

Vardag cirka nummer 50: 
Jag ringer till Suomalainens kundtjänst och undrar var min bok är. Hon kan se att den har skickats och att den inte har kommit fram. Hon lovar fixa det.

Vardag cirka nummer 60:
Jag får ett meddelande om att The Lost Book finns att hämta i butiken.

Slutsats: Köp dina böcker från adlibris.

(Ifall du nu inte råkar ha mycket tålamod och en Suomalainenbutik i närheten. För du kan spara några euro och böckerna kommer ju fram eventually...)

Annars ska man ju givetvis stöda sin lokala bokhandel. Obviously.

No comments: