Tuesday, February 24, 2015

Kaari vs. Kari

Har jag läst min Kaari Utrio då? Nej, jag har inte läst den ännu. Vaitelias perillinen stod i bokhyllan helt orörd tills någon gång i december då jag kollade goodreads och insåg att jag inte läst en enda bok på finska under hela 2014! Så jag bestämde mig för att snabbt åtgärda det. Jag ville ha något trevligt (sorry Sofi Oksanen!) och kom plötsligt att tänka på Utrios bok. 

Jag läste ungefär tre kapitel före jag var tvungen att medge att det här är för svårt just nu. För det första så orkade jag inte slå upp en massa ord när jag låg och jullovsläste och för det andra så skulle jag knappast hinna läsa ut den under 2014 heller. Det var bara att konstatera: mat, titlar, yrken, kläder, möbler osv under 1830-talet - det är inte riktigt där mina finskakunskaper ligger. Så jag la boken åt sidan men det lilla jag hann läsa tyckte jag om så jag har absolut tänkt prova igen!

Efter lite mer grävande i mina bokhyllor hittade jag fysikprofessor Kari Enqvists essäsamling Vien rucolan takaisin. Och läste ut den på två dagar. Gubbar som filosoferar oavbrutet om Livet, Universum och Fysiken - det visade sig vara precis där mina finskakunskaper ligger...

No comments: