Wednesday, February 25, 2015

UK vs. US - romance covers

Romance-omslag är ju en hel vetenskap i sig. Idag vill jag bara visa den stora och förbryllande skillnaden mellan de brittiska och amerikanska.

Som exempel kan vi ta Mary Baloghs The Proposal (2012), som ser ut såhär i Storbritannien:


Snirkligt, glittrigt och romantiskt. Historisk kärleksroman. Underhållande. Ger helt rätt intryck. Litteratursnobbarna skulle inte röra den men väldigt många av oss andra skulle säkert kunna tänka oss att kolla in baksidestexten på den här. 

Och så till det amerikanska omslaget...

...

...

...

...

...

...




!!!

Jag.... eh... vet inte... hur? Vad...? När? Alltså 2012. Men ... nej. Alltså hur?

Och framförallt varför?

Det här är en fråga jag är genuint intresserad av.

2 comments:

Sofia Fritzson said...

Jag undrar verkligen detsamma. Vad hände? Fattar ingenting.

Fridolina said...

Jag skulle kanske förstå om det var från 80-talet men nu, alltså, nej det är ett mysterium.