Thursday, April 14, 2016

Läsåret 2000

Jag grävde fram min kalender från år 2000 och det är förstås sjukt intressant läsning. Fjortonåriga Frida antecknade allt från vitsord till skvaller till citat. Och så förstås vad jag lyssnade på och vad jag läste.




("EAT SLEEP DRINK ROCK" - totally min högstadievardag. I WISH.)

Vissa månader gjorde jag faktiskt en lista på vad jag läst men jag var inte så konsekvent och för det mesta är det bara små anteckningar nånstans i röran ("Läser/läste xxx") bland klott och klistermärken och random känsloutbrott. Men. Jag gick igenom hela kalendern och det visade sig att läsåret 2000 var EPISKT. Så jag måste dela med mig.

JANUARI
Anna Karenina - Förälskelsen, Tolstoj
Elakt spel, Robin Klein
Inte som andra döttrar, Deborah Spungen

Jag minns det här - bibban hade Anna Karenina i tre delar och jag läste den här första och tyckte tydligen att det räckte för mig för jag har fortfarande inte läst resten. Elakt spel hittade jag på Goodreads (originaltitel: Games) och den verkar ju riktigt spännande. Precis sånt som jag fastnade för. Och (fjortisklassikern!) Inte som andra döttrar var fängslande vill jag minnas.

FEBRUARI
Kung liljekonvalje av dungen, Maria Lang
Caitlin, Catherine Dunphy 
"nåra Tvillingarna"

Maria Lang och Agatha Christie var ju mina absoluta drottningar så de behöver jag knappast kommentera. Caitlin är en av böckerna i Degrassi Junior High-serien, som var en tv-serie först (aldrig sett). Jag läste flera av dem och minns särskilt Spike, som handlade om 14-åriga gravida (!) Spike. Och "nåra Tvillingarna" kunde jag tydligen inte låta bli trots att de var såååå irriterande. 

MARS
Tragedi på en lantkyrkogård, Maria Lang
Mysteriet på blå tåget, Agatha Christie
Kärlek trohet vänskap hat, Inger Frimansson 
Mord föder mord, Jenny Savage 
Dödligt drama på dramaten, Maria Lang

Aah - googlade Frimanssons bok och visst kommer jag ihåg det omslaget! Savages bok hittar jag ingen info om men originaltiteln verkar vara The Nemesis Club och jag tror jag hittade svenska omslaget och det ser ju väldigt mycket ut som något jag skulle ha plockat upp.

APRIL
Diva, Monika Fagerholm

ASDJFJKL!!! Det här är en av mina älsklingsböcker I HELA VÄRLDEN. Ungefär hela april 2000 är full med citat från den här fantastiska. Jag var alldeles överförtjust. Är fortfarande alldeles överförtjust.

MAJ

I maj hittar jag bara det här: "Jag läser: om finska inbördeskriget, om kvinnokampen i Spanien, Italien å Portugal". Oookej.

JUNI
Tredje flickan, Agatha Christie
Sophie, Rosie Rushton 
Gropen, Agatha Christie
Alba, Delacorta

Hittade Sophie på goodreads men ringer inga klockor. Alba är nummer sex i en thriller-serie som börjar med Diva som tydligen blev en känd film. Jag har vaga minnesbilder av att jag valde den pga omslaget och att den var lite konstig och sliskig (typ Lolitavibbar? Goodreadsbeskrivningen bekräftar).

JULI
Dansar med vargar, Michael Blake

Det här var inte en biblioteksbok, den här minns jag att jag köpte - på något loppis kanske?

AUGUSTI
Det andra könet, Simone de Beauvoir
Sprängaren, Liza Marklund
Iskällaren, Minette Walters
("Försöker läsa: Tsarens kurir", Jules Verne)

Okej så Jules Verne var inte tillräckligt catchy. Men OMG de Beauvoir! Min Det andra könet-pocket köpte jag på Akademen under ett Helsingforsbesök några veckor tidigare. Det här är också månaden då jag läser min första Liza Marklund och min första Minette Walters (båda rekommenderade och lånade av Mommo). Jag börjar på nian och får läsa franska och vi är typ tio flickor i gruppen och jag har skrivit ner allas franska namn och mitt är Simone (obvs!).

SEPTEMBER
Mr Pottermacks misstag, R. Austin Freeman
Ridå - Poirots sista fall, Agatha Christie

Mr Pottermack's Oversight är en deckare från 1930 och visst kommer jag ihåg det svenska omslaget nu när jag googlade fram det. Såhär kommenterar jag efter att ha listat de här två böckerna: "Härlit me deckare!!!!!!!!!" Ja, NIO utropstecken. Sedan har jag fyllt i om Pottermacks misstag såhär: "den va int bra". Så nu vet vi det. Och om Ridå: "den va SUPER!"

OKTOBER
Harry Potter and the Philosopher's Stone, J K Rowling

IIIHK! Jag vet inte när exakt jag läste den men i oktober har jag iaf skrivit GRYFFINDOR SLYTHERIN HUFFLEPUFF RAVENCLAW över ett helt veckouppslag och jag fick den till födelsedagspresent (i augusti) så någon gång däremellan antar jag. Också: min allra första bok på engelska!

NOVEMBER
Studio Sex, Liza Marklund

Gaah vilken twist den här hade, minns ni?

DECEMBER
Eko, Minette Walters

Ja alltså jag gick ju igenom alla Walters som fanns på bibban. Så plötsligt hade jag en ny deckardrottning. En som ännu levde. Yay!

Så. Wow. Det andra könet, Harry Potter, Diva. Vilket år.

Jag var också en flitig (månads-)tidningsläsare. Jag har t.ex. antecknat när SOLO kommer ut varje månad. För den var så jäkla bra på den här tiden alltså jag skojar inte. Bleck (Linna Johanssons feministiska fanzine) nämner jag också på några ställen. Ja och så Kerrang förstås (se klistermärket på pärmen).

PS. Vad jag gjorde för exakt sexton år sedan, den 14 april 2000? Det var en fredag och jag var - håll i er nu - på bibban. På prao.

No comments: