Tuesday, February 22, 2011

En helg som inte blev som den skulle men blev helt okej ändå

Jag hade planerat in en Österbottenresa förra helgen. Redan på onsdagen faktiskt, för en gångs skull. Den enda föreläsningen jag skulle missa var fredagens jonosfärsfysik. Men sedan på förra veckans fredag sa föreläsaren något om att nästa vecka på fredagen ska vi börja med Uppgiften. Enda uppgiften vi ska göra i kursen och jag hade ingen aning om hurdan den skulle vara och hur lite tid vi skulle ha på oss och jag tänkte att fuck, jag borde nog vara med när vi börjar med den då på fredagen. I och med det krossades mina helgplaner då jag hade absolut ingen lust att åka tåg efter 16 på fredagen för att få högst två dygn i Österbotten, alltså sånt är bara riktigt irriterande. Så jag skippade resan och nu i fredags gav föreläsaren oss varsitt papper med instruktionerna till uppgiften och den verkade inte alls omöjlig (får se hur jag känner det om en vecka då den ska inlämnas) och sedan fortsatte föreläsningen som vanligt. Jag vet. Jag borde ha frågat honom på förhand om det kanske inte alls gör något att missa det där. Eller helt enkelt bara ha chansat, för hittills har jag inte varit med om sådär hemskt många oumbärliga föreläsningar i mitt liv. Men ja, ni förstår. Det var lite synd om mig. Den här helgen skulle ha varit en perfekt Österbottenhelg. Det är en massa veckor sedan jag varit där senast och nu dröjer det ett par veckor före det skulle passa igen. Inga som helst fester inplanerade den här helgen och till råga på allt hade Lisa också tyckt att det här var en bra helg att fara till Österbotten!

Så vad gör man då när det är synd om en och man har ingenting att göra? Skriver man månne gradu? Nå nej. Det man gör är att man tillbringar lördagmorgonen i sängen med en bok och njuter av att få (läs: hinna) dricka både te och schokocappuccino. Sedan far man in till stan och ser om den där boken man har bevakat på adlibris och som det nyligen meddelades ha kommit i pocket, också möjligtvis kommit till Akademen i pocket? Det hade den. Sedan börjar man läsa i den lite grann när man kommer hem (och dricker en till schokocappuccino). Sedan kan man inte sluta och någon gång halv tvåtiden på natten är boken slut. Någon gång tiotiden dricker man en kopp te och känner sig riktigt wild, för te kan man egentligen inte dricka efter klockan 17 för då får man inte sömn, men hey - det är faktiskt lördag.

Den där boken är Överenskommelser, av Simona Ahrnstedt och jag hade läst om den bl.a på Bokhora. Den hör till kategorin romance, som jag varit intresserad av att testa, och den verkar dessutom vara det första svenska bidraget till den här genren. Handlingen utspelar sig i Sverige på 1880-talet och det är spännande  miljöer, fantastiska klänningar och ja, självklart, stiliga män. Jag är fullt medveten om att det här inte på något sätt gör att min helg verkar mindre patetisk. Men hey - lite lyxigt är det också.


(För övrigt är det hemskt orättvist att jämföra henne med Jane Austen!)

No comments: