Tuesday, September 14, 2010

Gymnasiets boklistor och annat orättvist

Annika bloggar om en Söderberg-historiett som de läste i gymnasiet: Duggregnet. Jag är ganska säker på att jag inte har läst den och det kan ju tyckas lite konstigt med tanke på att Annika och jag hade modersmål tillsammans i gymnasiet. Men Annika hade modersmål på Higher level och jag på Standard level. HL eleverna hade alltså några egna timmar som vi SL-elever inte fick vara med på. Helt enligt våra egna val förstås, och medan Annika läste och diskuterade Söderberg kanske jag fick göra något annat skoj som t.ex. relativitetsteori med HL-fysikgruppen. Men varför sparade ni allt det där roliga till de gånger vi inte var med? Jag skulle så hemskt gärna ha läst Juloratoriet (HL-bok som det pratades mycket om också utanför lektionstid, man blev nyfiken!) istället för tråkböckerna Barn av sin stad, Colorado Avenue och den där jäkla turkboken. Och nu Söderberg också. Pah! Samma fenomen i engelskan också. SL&HL:s gemensamma boklista: Of Mice and Men, Sula. HL-only:s boklista: 1984, Handmaid's Tale. Oh come on! Egentligen är det som stör mig mest att jag ännu inte kommit mig för att läsa de här böckerna...


Fotnoter:

Iofs läste jag aldrig vissa av våra SL-böcker heller om dom var för tråkiga, i litteraturvärlden är det ändå viktigare att kunna prata (och skriva) om böcker man inte har läst än att ha läst väldigt många böcker. Det visste jag ju inte då, då var jag bara lat.

Men så skrev jag en sjua (motsvarar ett L för ni som inte pratar IB) i modersmål också.


Det är också möjligt att jag bara har glömt den här historietten.

Nej, Colorado Avenue är inte tråkig. Så får man ju inte tycka. Den var bara lite småtråkig att läsa ibland. På vissa ställen. Jag gillade pjäsen på Wasa Teater väldigt mycket!

Jag är fullkomligt frälst i Söderberg efter att ha läst Den allvarsamma leken.

Jag tycker att alla ska läsa Den allvarsamma leken.

2 comments:

Annika said...

Modda var det bästa i gymnasiet! Helt klart. Kanske för att vi fick göra allt möjligt roligt, som att läsa Söderberg och Juloratoriet. Och jag tycker faktist fortfarande att Juloratoriet var en jättejättebra bok! Du BORDE läsa. Jag äger den, så sku kunna erbjuda mig att låna ut den till dig, men den ligger tyvärr nerpackad i någon boklåda i ett förråd och tror inte att det blir så lätt att hitta den innan jag nångång flyttar till ett mer permanent ställe.

Okej, det blev en lång utläggning. Men en sak till. Håller fullständigt med dig om den där jäkla tistelboken. Må den brinna länge. Usch fy. Men hur var det nu? Jag tycker mig komma ihåg att någon faktist TYCKTE OM tistlarna?? Var det Mikael?

Fridolina said...

Jo jag vill verkligen läsa den! Det är säkert lätt att hitta på bibliotek, jag har t o m haft den lånad nångång tror jag...

Jag tror också det var Mikael. Han lyckades inte övertyga oss. Om att han tyckte om den alltså ;)