Saturday, December 18, 2010

18

"Hegels förnuft är alltså ett dynamiskt förnuft. Eftersom verkligheten är full av motsättningar, så måste en beskrivning av verkligheten också bli full av motsättningar. Du ska få ett exempel på det också: Det berättas att den danske atomfysikern Niels Bohr hade en hästsko ovanför sin ytterdörr."
"Det betyder lycka."
"Men det är ju bara gammalt skrock, och Niels Bohr var faktiskt allt annat än skrockfull. En gång fick han besök av en vän som kommenterade hästskon: 'Du tror väl inte på sådant där', sa han. 'Nej', svarade Niels Bohr, 'men jag har hört att det ändå bringar lycka'."
"Jag saknar ord."
"Men svaret var dialektiskt eller självmotsägande. Niels Bohr, som i likhet med diktaren Vinje var känd för sin vidsynthet, sa en gång så här: 'Det finns två slags sanningar. Dels de uppenbara sanningarna, där motsatsen alltid är felaktig,och dels de djupare sanningarna, där motsatsen också är rätt.'"





Världens mest sålda bok år 1995. Lucka arton är Sofies värld (Sofies verden) av Jostein Gaarder. I fjortonåriga Sofies liv börjar det hända fantastiska och bisarra saker när hon inleder en minst sagt okonventionell filosofikurs. Som introduktion till filosofin är den alldeles fantastisk. Som roman är den spännande och uppbyggd på ett ovanligt och intressant sätt. Det är från den här boken jag tog mitt tyska namn till tyskalektionerna i högstadiet, Hilde. (På franskalektionerna hette jag Simone...) En annan bok av Gaarder som jag läst och tyckt mycket om är I en gåtfull spegel, där en ängel besöker en liten flicka som är döende. Den utspelar sig runt jul och är hemskt vacker. Den är också betydligt kortare än Sofies värld, så man hinner bra läsa ut den under en jullovsdag. 

No comments: