Tuesday, August 09, 2011

Ett långt inlägg

Det här blev ju nästan lite som en rapport. Skriven i klassisk högstadieuppsatsstil. Med lite gnäll i början. Så hoppa för all del över, eller så kan man titta på bilderna och vänta på nästa inlägg. Vad jag vill få fram är iaf att det var himla skönt att vara ledig i Österbotten.

Förra veckan var jag i Österbotten och var ledig. Veckan före det var jobbig. Jag hade någon underlig maginfluensa som höll på i flera dagar så jag kunde inte jobba. Jag hade ordentlig feber en natt och lite stegring två dagar men utöver det var det liksom ingenting som var sjukt och jag mådde helt okej. Förutsatt att jag inte åt, då förstås. Och det gick ju bra så länge jag inte behövde röra på mig, som t.ex. gå till butiken och sånt. Jag var alltså ganska fast i lägenheten och det var varmt och det var ensamt. Jag träffade inte en enda människa på en hel vecka. De flesta var liksom out of town, visst skulle här säkert ha funnits någon men då hade jag inte tillräckligt med ork att leta reda på någon. Eftersom jag ändå inte fick något gjort tänkte jag att jag far till Träskvik då, och är sjuk där. Det riktigt jobbiga var att inse att jag nog aldrig-i-livet orkar med en tågresa och allt vad det innebär. Så jag väntade.

Onsdag kväll kändes magen okej och på torsdag tog jag tåget (det där utan seinäjokibyten, lyx) till Vasa. Pappa hämtade mig från tåget torsdag kväll och det var sent men ändå soligt. Antagligen det allra sista av den här sommarens varma kvällssol.

På fredagen var vi till matbutiken och jag skickade och frågade Ness om han ville komma på middag och det ville han. Så vi (alltså pappa) lagade mat som var en fisk och en sås med svampar i och kidneybönor istället för potatis och så en tomatsallad med kryddor och jag var jättehungrig för första gången på en vecka och det smakade alldeles supergott.

Tomatsalladen

När det blev sent tog Nessie och jag med oss lite grönsaker från växthuset och kött från frysen och en halv vinflaska från matbordet och for hem till honom. På lördagen blev vi bjudna på mat, igen, och det var supergott den här gången också och jag kände att det var himla tur att jag var frisk så jag kunde njuta av allt. Efter maten drack vi trollöl och promenerade in till "stan" för att köpa lite glass hos Tinas glass. Nessie tog mint och banana split och jag tog kokos och pekannöt och det blev så tungt att jag behövde både skål och strut åt mina glassbollar! På hemvägen gick vi via en förfest och råkade lova att vi kommer med till Fagerö. Då blev det lite bråttom (att supa sig tillräckligt full och) att byta om och göra sig klar.

Robotörhängena

Jag hade min blommiga korta klänning från HM och mina robotörhängen och mitt gröna nagellack. Det var massor med folk i Fagerö och allt var precis som för tio år sedan. Jag hamnade i en underlig diskussion om evolutionen i barkön och så träffade jag en korsnäsbo och vi var och dansade sån där bugg och sån dans

På söndagen åt vi pizza och tittade på Miss Marple. Why Didn't They Ask Evans? På kvällen for vi till Träskvik för att Nessie skulle på jobb på måndag och då skulle pappa inte kunna hämta mig då han var utan bil då mamma hade den i Sverige på tävlingar. Så vi tittade på lite Varg Veum i Träskvik med pappa och det var den helgen.

På måndag morgon klockan about fem for Nessie hem och sedan på jobb. På måndag morgon klockan about nio kom Linda till Träskvik med Max och vi gick på en liten promenad till Hinjärv (sjön). Sedan satt vi på verandan och huttrade i det svala morgonvädret och drack te. Efter en stund förflyttade vi oss till solstolarna på gräsmattan och satt där och pratade om ditt och datt före hon var tvungen att åka på andra uppdrag. 

Pappa lagade en fisksoppa utan potatis och den var jättegod och smakade smör. Sedan tog vi båten ut på Hinjärv till Beach House och där träffade vi Fammo som var och sökte hallon. På kvällen kom Nessie och vi åt mera fisksoppa och tittade på Miss Marple. The Mirror Crack'd from Side to Side.

Beach House skymtar bakom träden

På tisdagen sov jag länge (efter att ha tappert stigit upp och följt Nessie ända till dörren klockan 5.30 eller när det nu var han for). Mamma hade kommit hem på natten så jag pratade med henne och vi (alltså hon) lagade en sallad. Det var meningen att jag skulle fara hem den här kvällen men när vi satt oss i sofforna och såg att Miss Marple (The Secret of Chimneys) börjar och att jag nog inte skulle hinna till sista tåget om jag vill se hela filmen så bestämde jag att jag stannar en dag till och det kändes väldigt skönt. Efter filmen promenerade vi till Beach House för pappa var där och grillade köttbitar och bjöd på vin. Sedan meddelade Nessie att han var påväg till Träskvik och vi hoppade i båten och tog sjövägen (betydligt behagligare) hem. 

På onsdagsmorgonen hade jag träff med Linda (och Jonas och Max) på Mölle där vi satt på soliga verandan och jag beställde en mochachino som Linda lagade åt mig fast hon är ledig. Sedan sa vi hejdå för L, J och M flyttar till Sverige nu i höst. Jag tänkte fara dit och hälsa på för de kommer att ha ett gästrum!

I Träskvik packade jag ihop mina saker och for till Vasa med mamma. Vi gick till den där sportbutiken i rewell center och jag hittade fina & förmånliga skor (tänk lilaråsa converse för under tretti euro, gaahh!) men de stängde fem minuter efter att vi kommit dit så jag hann inte ens prova. På HM hittade jag jeans och rutig flanelliknande skjorta och en massa annat så jag blev så överväldigad att jag köpte ingenting utom en scarf som mamma köpte åt mig.

Hinjärv träsk

Det var den ledigheten.

2 comments:

Himmelske Danser said...

One day when I'll grow up, will be smart and patient I'll be able to read all of it... for now - let me just say that pics are beautiful! esp the last one!

Fridolina said...

He he he. I think a lot of swedish speaking people would skip this one too, it's so LONG. ;) Yeah thanks I like that one :)