Saturday, June 09, 2012

The 2nd law. Of thermodynamics.

Termodynamikens andra lag, som har missförståtts, misstolkats och misshandlats av alla möjliga typer, inklusive kreationister, Jehovas vittnen och random crackpots. 

Det här att tillämpa fysikaliska teorier på andra saker är lite... tricky. (Särskilt om man inte förstår dem.) Jag menar inte att det inte går. Det kan vara värdefullt om det görs på rätt sätt. Att jämföra ekonomiska system med fysikaliska system t.ex. Jag vet inte, jag läste aldrig ekonomi i gymnasiet (jag läste psykologi, och my oh my, hur råddig är inte den vetenskapen?). Jag tror att termodynamikens andra lag och begreppet entropi används i samband med ekonomisk tillväxt.

Jag tror också att det är det som Muse hänvisar till här...



Men. När det gäller Matthew Bellamy så vet man sällan om det är så att han vet precis vad han pratar om eller om han helt enkelt är galen. Hursomhelst brukar det bli fantastisk musik.

muse.mu minskar iaf entropin fram till den 17 september när det här albumet släpps. 

Can't. Wait.

PS. Grattis på födelsedagen Matt!!!

No comments: