Tuesday, October 02, 2012

Bad Romance

Eller snarare romance jag har läst och inte gillat sådär vidare mycket. Jag känner att jag måste dela med mig, för ett par av böckerna har jag nämnt här på bloggen tidigare så det är liksom min skyldighet att berätta att jag nu har läst och att de inte var så jättebra...

A Duke of Her Own, Eloisa James
Lite konstigt eftersom alla andra gillar James. Men ja, jag minns inte så mycket av boken, det var ett tag sedan, jag minns bara att det inte var för mig. Jag har läst en kortare berättelse av James också och det var samma sak där.

Nine Rules to Break When Romancing a Rake, Sarah MacLean
Den här boken är ganska mycket i topp på alla möljiga romancelistor och jag hade höga förväntningar. Den var ... helt okej, men jag störde mig lite för mycket på lite för många saker. Han var lite för mycket alpha hero och hon var lite för känslosam och fånig. Jag ville bara att hon skulle skärpa sig och sluta kasta sig in i situationer där hon behöver en hjälte som kommer och räddar henne. Makes no sense överhuvudtaget eftersom hon ska vara en 27-årig spinster och borde ha lärt sig att bete sig och hålla inne med sina känslor already goddammit.

A Lady Awakened, Cecilia Grant
Verkade så lovande. "Newly widowed and desperate to protect her estate—and housemaids—from a predatory brother-in-law, Martha Russell conceives a daring plan. Or rather, a daring plan to conceive. After all, if she has an heir on the way, her future will be secured. Forsaking all she knows of propriety, Martha approaches her neighbor, a London exile with a wicked reputation, and offers a strictly business proposition: a month of illicit interludes... for a fee." Eller hur?
Tyvärr blir den mycket, mycket tråkigare än den kunde ha varit. Jag förstår att hon vill försöka behålla sin egendom men när hon gör det för att hon inte vill att hennes tjänstefolk ska råka ut för den skurkaktige (obviously) svågern och för att hon vill kunna bygga en skola för byns fattiga flickor... Seriously?
Så jo, visst var det en besvikelse. Men den här boken är ändå totally läsvärd av den enda orsaken att den har några fantastiska beskrivningar av riktigt dåligt sex.

No comments: