Sunday, October 21, 2012

Friskförklarad

Av mig själv, nyss. Ännu lite svag. Vet inte riktigt vad jag vill blogga om så jag bloggar om allt, ok?

Vi börjar med den här lilla radiosnutten som mamma tipsade om. Finland - förklarad för svenskar, på fem minuter. Imponerande val av liknelser.

Min senaste Etsykärlek: bokväskor! Dvs böcker som har blivit väskor. Novel Creations.


 (På bilderna fina Jane Eyre och The Scarlet Letter.)

Är ni också trötta på den här "kvinnorna håller på att ta över världen"-mentaliteten (nära besläktad med "feminismen har gått för långt"-mentaliteten). Katrine Kielos ledare i Aftonbladet tar upp den här missuppfattningen:

Och när vi nu är inne på feminism så kan jag passa på och tipsa om de här tre läsvärda artiklarna:

The Problem With Being "Sexy But Not Sexual"
If It's Not a Secret, It's Not Safe: Girls, Boys, and the Pleasure Paradox
"I Have So Much Love To Give": Young Women and Self-flattery

Jag hoppas ingen läsare blir förskräckt om jag sätter in en video med en orm här. En orm med två huvuden. Jag är ju själv megakänslig och livrädd för ormar men man kan ju ändå tycka att de är vackra och fascinerande... (Särskilt när de har två huvuden!!!) I den här videon slingrar den lite och dricker lite vatten. Inte farligare än så. Heh.



David Lubar har skrivit en kort men informativ text om ungdomsromanernas historia: The History of Young Adult Novels.

"The next ten years should be just as exciting, especially when a wave of adult authors dives into YA novels, allowing teens to share the joys of deciphering enigmatic references, plotless meanderings, epiphanies by the cart load, and the many other wonders of the finest literary and academic fiction. It's about time. There's no reason all of this joy should be the exclusive property of New Yorker subscribers."

Ehehe. Gillar också avslutningen very much.

Kommunalval hörni. Visste ni att Sannfinländarna har en kandidat i Korsnäs? Omg wtf lol.


Jag har tittat på bra web-tv medan jag varit sjuk. Har hunnit ikapp med Poirot-avsnitten. Det här är varför jag inte kan följa en massa serier. Too much för en stackars åttiotalist. Can't handle the excess. Och så är det också rätt uppenbart att böcker och musik har varit mina choices of escapism, of late.


Och så tittade jag på den här dokumentären om några amish-ungdomar på rumspringa. Den kan ju vara intressant i sig men är 100 procent sevärd pga de söta skotska pojkarna som spelar hästpolo och bor i ett slott med en sjö. Cirka 45 minuter in i videon.


Blev lite kär.

No comments: