Thursday, October 15, 2015

Min bokkonsumtion i augusti och september

Frida på Fiktioner gjorde en julirapport på inte bara böcker hon läst utan också på böcker hon köpt och fått under månaden. Jag tyckte det lät intressant (och lite skrämmande) så jag bestämde mig för att anteckna mina bokinköp hela augusti. Och eftersom jag var så långsam med den här rapporten så får ni september på köpet.

Jag var förstås nyfiken på om jag köper fler böcker än jag läser per månad. (Jag antecknade också priser och varifrån böckerna kommer. Gratis info om mitt konsumtionsbeteende här varsågoda!)

Böcker jag FICK (yay!!!) i augusti: 6 st

+ Arabella, Georgette Heyer
och alla födelsedagsböckerna:
+ Nalleresan, Solveig von Schoultz
+ Burial Rites, Hannah Kent
+ All the Light We Cannot See, Anthony Doerr
+ The Secret Place, Tana French 
+ Yöperhonen, Katja Kettu

Böcker jag köpte i augusti: 7 st

+ Kvinnornas Helsingfors (10När-Bok i Närpes)
+ Älskade, Toni Morrison (1 på Akademens rea)
+ The Bone Clocks, David Mitchell (gratis med fullt stämpelkort, från Akademen)
+ Love Lessons, Heidi Cullinan (0,99$ från Amazon)
+ Off Campus, Amy Jo Cousins (0,99$ från Amazon)
+ Full Exposure, Amy Jo Cousins (gratis, från Amazon)
+ A Second Chance at Paris, Cole McCade (1,99$ från Amazon)

Böcker jag läste i augusti: 9 st

Him, Sarina Bowen & Elle Kennedy (Amazon)
The Blue Castle, L.M. Montgomery (Amazon)
Think of England, K.J. Charles (Amazon)
Tillbaka till henne, Sara Lövestam (Adlibris)
Off Campus, Amy Jo Cousins (Amazon)
Ten, Gretchen McNeil (Amazon)
Winter Rain, antologi (Amazon)
The Vishakanya's Choice, Roshani Chokshi (Book Smugglers)
Nineteen Eighty-Four, George Orwell (Adlibris)





Böcker jag köpte i september: 10 st

+ The Mammoth Book of Gaslit Romance, antologi (2, Akademens rea)
+ Sorcerer to the Crown, Zen Cho (14,70 från Adlibris)
+ Since the Surrender, Julie Anne Long (5,20 från Adlibris)
+ I Kissed an Earl, Julie Anne Long (5,90 från Adlibris)
+ A Lily Among Thorns, Rose Lerner (1,20$ från Amazon)
+ The Lonely Drop, Vanessa North (gratis, Amazon)
+ A Fashionable Indulgence, K. J. Charles (2,99 från Amazon)
+ Taken, Charlotte Stein (2,99$ från Amazon)
+ Zero Sum Game, S. L. Huang (0,99$ från Amazon)
+ Craving Flight, Tamsen Parker (gratis, Amazon)

Böcker jag läste i september: 8 st

Early Warning, Jane Smiley (bibban)
The Lawyer's Luck, Piper Huguley (Amazon)
Full Exposure, Amy Jo Cousins (Amazon)
Burial Rites, Hannah Kent (present!)
Against the Dark, Carolyn Crane (Amazon)
Fighting Demons, S. L. Huang (Book Smugglers)
Sorcerer to the Crown, Zen Cho (Adlibris)
Taken, Charlotte Stein (Amazon)

Och vad lärde jag mig av det här?

Okej. Det verkar som att jag fick/skaffade fler böcker än jag läste. Men vad sägs om att inte räkna gratisböcker och presenter..?  För då ser det genast bättre ut.

Jag läste ovanligt få bibbaböcker och ovanligt många e-böcker under den här tiden. Det beror antagligen på att jag var ganska mycket i Österbotten.

Det märks ju att jag håller bra koll på Smart Bitches tips om billiga e-böcker.

Jag märker också att jag ofta läser böcker som inte finns i min fysiska bokhandel. Romancehyllorna är ju inte så välsorterade precis. Romance är också oftast väldigt mycket förmånligare i e-form. Dessutom läser jag ganska sällan nya böcker. Lövestams senaste finns i bokhandeln men jag ville läsa Tillbaka till henne så jag var tvungen att beställa. Till exempel. Sedan är jag också ganska noga med omslaget (heh - inte någon nyhet precis). Min Nineteen Eighty-Four beställde jag enkom för att jag ville ha just den snygga.

2 comments:

Frida said...

Alltså, ÄLSKAR den här detaljerade rapporten. Synd att jag själv fick så mycket ångest av att skriva ner allt jag köpte och de få jag läste (för att inte tala om att jag inte kom ihåg alla jag köpt/fått ens)... Håller med om att det är svårt att stödja den fysiska handeln ibland när man vill läsa sådant som är nischat och/eller "gammalt".

Fridolina said...

Kul! Och jag tycker inte du ska ha ångest över det! Ens lästid varierar så mycket och det är ju fantastiskt att ha att välja mellan. ;) Det var faktiskt intressant att se hur få av de här böckerna som finns i min fysiska bokhandel.