Sunday, October 25, 2015

Tröstande och stärkande

När världen är hemsk och hotfull kan man behöva en tröstande, stärkande kopp Butterbeer. Och det finns böcker som funkar på precis samma sätt.


Mitt number one choice är förstås omläsning av Harry Potter-böckerna. Det är jag verkligen inte ensam om heller för det är det första som kommer upp när jag googlar "comfort reads".  

Annat som funkar:

♥ Agatha Christie och  Maria Lang. För att trassliga gåtor blir uttrasslade. För att jag läste dem när jag var liten. För att de är charmiga och mysrysiga och helt utan styckade barnlik. 

♥ Romance förstås! Jag gillar särskilt noveller där man kan gå från the lowest of lows till highest of highs på typ 70 sidor. Courtney Milan är bra på det (t.ex. hennes This Wicked Gift, Talk Sweetly To Me, The Lady Always Wins).

♥ Blir det riktigt allvarligt kan man bli tvungen att ta fram sin favorit-Austen (Persuasion). (Tips: härlig intervju med Austen-professor Juliette Wells på Smart Bitches-podden.)


PS. Alltså nya Harry Potter-pjäsen alltså omg asdfghetryughiiiik!!!

3 comments:

Frida said...

+1 på Harry Potter som comfort read. Återkommer alltid till dem när livet känns svårt, för de är ju som vänner man har växt upp med.

Tantaugusta said...

Harry Potter-pjäsen?

Fridolina said...

Visst är de Frida! Jag brukar bara välja en av böckerna och börja läsa mitt i nånstans och så ett par timmar senare ser världen lite ljusare ut.

JA - pjäsen! Harry Potter and the Cursed Child: https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_and_the_Cursed_Child