Wednesday, November 21, 2012

Kommentarer

En diskussion om diskriminering, homofobi och religion pågår i kommentarfältet på bloggen Nära mitt hjärta. Kaj Korkea-aho svarar på Kristian Nymans blogginlägg om diskriminerande adoptionslagar. Han svarar väldigt bra. Och nu har det länkats så mycket till det här inlägget att kommentarfältet börjar svämma över från alla håll. Massor av fina kommentarer och så en del inskränkta homofobiska kommentarer. Nu är ju inte inskränkta homofober något som kyrkan har monopol på men just i det här kommentarfältet är de flesta av dem religiösa, då själva blogginlägget behandlar ämnet från ett religiöst perspektiv. 

I flera kommentarer antyds det om hur extremt religiöst det är på vissa ställen. Jag hade ingen aning. Eller, jag hade ju hört saker, men jag tänkte att det kanske inte är farligt och att det åtminstone inte gäller folk i min egen generation. (Jag gick i gymnasiet när jag första gången fick höra om en tjej som tänkte vänta med sex till äktenskapet, sådär på religiösa grunder. Jag var väldigt fascinerad. Kan ha stirrat litegrann (sorry, men jag är från Korsnäs - comfortably below the belt!).)

Jag skrev kanske också en liten kommentar... Måhända använde jag ett könsord. Okej, högst två.

No comments: