Thursday, January 06, 2011

Diva Lucia

Det var ju den där boken. I tjugofjärde luckan. Diva av Monika Fagerholm. Min favoritbok, om nån frågar. Egentligen är det omöjligt att välja en sådan men om jag måste så brukar jag säga den här. Jag läste den när jag var ungefär i Divas ålder ("tretton år, snart fjorton", fast jag hade nog fyllt fjorton tror jag) och har läst och bläddrat i den otaliga gånger sedan det. Den blir bara bättre och bättre och kan läsas på så många olika nivåer. (Ja med tanke på att jag uppskattade den när jag var fjorton så är det väl rätt obvious.) Diva är en fantastisk flick-hjältinna. En kvinnlig Holden Caulfield, men så mycket mer. Diva är intelligent, vacker, "av fotomodellängd och alltid hungrig". Hon har en mamma som skriver dikter, två äldre bröder (Mellanbjörn och Storabjörn), en bästa vän som har en hund som heter Texye och en pojkvän som är den vackraste hon vet. Några citat ur boken:

Vi har en ny bok, den heter Ställningar och är inte, som min mamma skulle tro om hon fick höra namnet, en strukturalistisk avhandling från Frankrike. 
Även om den kommer från Frankrike.

****

Men halsdukar. Mellanbjörns halsduk är svart och till längden lämplig, mätt enligt inga matematiska mått (jag kan tänka ut tusen saker jag hellre gör än tar måtten på Mellanbjörns halsduk: det är nu centimeter hit och dit). Betyder främst att den kan slängas exakt ett varv kring Mellanbjörns i det här skedet av världshistorien existentiella hals. En viss europeisk tänkare på en viss omslagsflik... denna tanke kan man tänka slut högt och sanningsenligt i Mellanbjörns sällskap om man vill ha stryk. Det vill man inte: Mellanbjörn och jag, vi slår ihjäl varandra i alla fall och av tusen andra orsaker. Av alla andra orsaker, närmare bestämt.  

****

Bli aldrig förälskad i en sådan där humanist.
"De har inte ordning på begreppen."
Bra upplysning, mamma.
Men försenad.
För vad ska man göra sen då?

****

"Ett gammalt filosofiskt trätoämne alltså", alltså. "Med vetandet växer tvivlet", som är en diktrad man får skriva uppsats till i de högre klasserna och använda sig av all den filosofiska kunskap man är i besittning av. Lite som en frivalsuppsats, men inte riktigt, eftersom det är sagt att denna tanke ska underbyggas med kloka gubbars tankar som borde kunna snappas upp här och där sedan man nått en viss och given ålder.
Det är förstås en bra orsak till att aldrig vilja till de högre klasserna.

No comments: