Sunday, June 05, 2011

Lär er dricka sprit som folk, jäkla teinin!

Ja jag förstår att man måste öva. Men gör det bättre!

Jag har jobbat lite i siwabutik på sistone. Olika siwabutiker, and I tell you no names.

I fredags fick jag uppleva en sån där klassisk DUH!-moment då en kille med käpp kom in i butiken. Jag höll på att betjäna en kund och det var kö och det är alltid lite distraherande när nån kommer och avbryter mitt i. Han undrade hur det var med det där specialerbjudandet på nån ost (jag har aldrig den blekaste aning om några specialerbjudanden, de ändras ofta och är dessutom olika i olika butiker). Jag svarade att det står nog i så fall där vid hyllan. Hans svar: "Jag ser inte". Hupsis.

Och igår kan ni ju föreställa er hurdana mängder av öl och cider som gick åt. Efter jobbet gick jag till busshållplatsen, som efter en stund fylldes av skitfulla teinin. Det var riktigt obehagligt. Jag undrade hur många av dem som fått sina öl/cider/åttådrinkero-slisk från siwan... Sådär via en förälder eller en random drunk eller en nyss fyllda 18-årig kompis som köper så mycket att man undrar om han verkligen tänkte dricka allt själv. Det är meningen att man som kassatant ska vägra sälja åt sådana man misstänker att möjligtvis ger alkohol åt minderåriga (typ alla sorters människor). Det är totalt jävla fucked up. Och för att vara riktigt ärlig så bryr jag mig inte det minsta. Jag är all for the personliga ansvar. De riktigt små är ju faktiskt föräldrarnas ansvar, och det är ju fjortisarna också men eftersom de är tillräckligt mogna för att tillbringa kvällen ute med sina vänner så är de nog tillräckligt mogna för att skylla sig helt själva om de blir så fulla att de har svårt att hållas på trottoaren. Om en femtonåring är så korkad att den dricker en hel flaska starksprit på en gång så kanske den här världen kan klara oss bra utan just den ungen, eller hur? Lite som de där gubbarna som försöker pissa från båten om midsomrarna. Kanske inte bidrog med så himla mycket till den här världen in the first place.

No comments: