Tuesday, June 14, 2011

Piff & Puff och mycky lonkku

För en vecka och två dagar sedan var det söndag kväll och mamma hade kommit hit från Österbotten för att träffa sin gamla barndomsbästis Chrisse (also known as Piffochpufftanten, främst för Lasse och mig för att hon berättade de bästa Piffochpuffhistorier åt oss när vi var små och hon bodde hos oss i Korsnäs ett tag, det här var alltså när Räddningspatrullen var favoritprogrammet) som kommit från the US of A för att hälsa på släkt och vänner tillsammans med sina barn (som jag aldrig hade träffat!). Moster Anki och kusinerna Emma och Ida var också med när vi for till min mammas gamla hoods (nåja, Tusbyskogar) och åt pizza och drack cider och lonkku hos Chrisses föräldrar. Chrisse var precis som jag minns henne. Inga berättelser om Piff och Puff den här gången, däremot fick vi höra om hur man bäst landar ett flygplan i hård vind, hur hon träffade Moder Teresa och fick välsignelse samt välsignade (ja) och så ganska mycket om hennes hundar.


Här är "barnen" på bild. (Don't worry Anki, det finns nog bilder med mindre sudd! Ska håxa skicka dem åt dig.) Jack tuggar färdigt, Julia skrattar åt honom, jag försöker stå bakom Emma och Ida utan att stå i rabatten (i strumpfötter med myror krypandes uppför benen), Chrisse och Anki fotar och mamma gör grimaser. 

Chrisse tyckte att jag såg ut som min mamma då hon brukade dåka med henne och att jag har en fin näsa ("folk betalar för sånadär"). Både Emma och Julia har fått sina andranamn från min mamma förresten, Michaela. Häftigt. Ida och jag har fått våra andranamn från vår moster och gudmor (alltså, den tredje systern, för er som inte hänger med), Ida fick Katis förstanamn och jag hennes andranamn. Lasse har Anki som gudmor och har fått sitt andranamn av henne, Anders. Vi kom nyligen med Anki fram till att den ultimata manliga versionen av Agneta nog måste vara Angus och att det dessutom skulle passa alldeles sjukt bra eftersom både Anki och Lasse är stora fans av AC/DC! Måste föreslå åt Lasse, det går ju att byta namn, och mamma och pappa skulle väl inte ta illa upp? (Dom gillar ju också AC/DC!) 


Mamma & Chrisse

Mamma: "Det här kommer på bloggen sen".

På måndag kväll för en vecka sedan var det igen dags för lite öldrickande i solen. Den här gången tillsammans med gymnasiekompisarna, eller alltså, de av oss som befinner oss i Helsingfors för tillfället. Vädret var härligt - mörka moln och stark sol, ett par korta häftiga regnskurar.

Lisa & Jenny

Patrik & Anna

No comments: