Sunday, June 12, 2011

Det här livet

Det här att det är sommar och jag inte kommer ut i skärgården före antagligen midsommar och mitt första dopp året 2011 kommer att vara för varmt och mesigt (årets första dopp ska kännas, jag tänker under 10 grader celsius) och alla andra (facebook tells me) får gå i bastu och cruisa i båt (sori Nessie men jag är avundsjuk) och slödricka lite-för-varm öl och umgås med sina vänner och bara njuta av sommaren så som den ska avnjutas - vid vatten - och jag är medveten om att Helsingfors också ligger vid vattnet (trots att det är lite skralt med skärgård) men ibland får jag liksom lite panik här om somrarna då jag inte vet vart sjutton man ska fara för att få sig ett uppfriskande kvällsdopp, jag vill inte ha någon jävla strand och jag vill att det ska vara fräscht (jaja jag vet, det är Östersjön, tough luck, men ni vet vad jag menar) och jag vill att det ska vara lätt att ta sig dit (och om någon känner till ett sånt ställe får den mer än gärna upplysa mig). Det suger.

Det här att Muse kommer att spela i Reading i augusti för att fira Origin of Symmetry's tioårsfödelsedag och faktiskt på riktigt enligt säkra källor* kommer att "play the whole album top to finish" och att jag trots att jag inte har några favoriter när det kommer till Musealbum ändå har ett alldeles särskilt ställe i mitt hjärta för just det här och det har en av mina absoluta favoritlåtar of all time som Muse inte har spelat live sedan 2007 i Australien (I checked) och som jag hittills varit helt okej med att jag troligtvis aldrig kommer att få höra live men alltid sett det som en liten dröm som kanske kanske någon gång skulle kunna gå i uppfyllelse och nu när jag vet att de hundraprocentigt säkert kommer att spela den och de andra låtarna från skivan som sällan spelas live (hello space dementia och dark shines!) och jag inte har möjlighet att vara där (för att det är skitdyrt, okej!?) och den personen** jag skulle ta med mig inte heller kan komma och det som gör allt ännu värre är att det är nästan på min födelsedag och nu har jag inte ens nämnt alla andra fantastiska som kommer att spela där och jag bara vet att om jag någon gång i framtiden funderar på att besöka den här kända festivalen så kommer jag aldrig att klara av det för att den aldrig någonsin kommer att vara lika bra som den är i år (omöjligt) och det skulle kännas så fel att jag aldrig skulle tillåta mig själv att göra det även fast jag verkligen skulle vilja. It breaks my heart.


** Olga förstås. Som nog är den enda som förstår mig när jag lyssnar igenom Origin of Symmetry sådär delvis för att plåga mig själv ("it's torture AND Bliss...") och förklarar att "I think I'm gonna go micro cut myself somewhere now".

No comments: