Sunday, April 19, 2015

The Shameless Hour och Ivy Years-serien

Bellas bok var riktigt bra. Jag gillade att slut shaming, sexistisk dubbelmoral och feminism är viktiga teman. Jag gillade att Bella, vars största intressen är hockey och sex, blir kär i en fotbollsspelare (riktig fotboll, inte amerikansk) och oskuld! Jag gillade att både Rafes ex och Bellas granne visar sig vara betydligt mer intressanta och flerdimensionella än de verkar i början. Jag gillade Bella. 

Jag skulle ändå rekommendera att börja med första eller tredje boken i serien. De är bättre kärleksberättelser. Bok två och fyra (alltså den här boken) har mer extern konflikt. 

Negativt då? Det feministiska perspektivet går tyvärr inte riktigt hela vägen tycker jag. Och jag stör mig på vissa småsaker i Bowens språk. Saker som jag hade totalt överseende med i bok ett och tre pga bättre internal conflict & romantic tension.

Men visst slukade jag den här också. 

Väldigt. Beroendeframkallande. Serie.  


Jag hittade den här bilden i Navessas recension av Mine Till Midnight av Lisa Kleypas. Hennes recensioner av bok två, tre och fem i samma serie är också hilarious. Och totally accurate för jag har också läst den serien.

2 comments:

Sofia Fritzson said...

I hear you. Ska börja läsa den här serien snart, snart och jag kommer givetvis börja med bok ett!

Fridolina said...

Jaa, så spännande! :)