Friday, April 17, 2015

Tiffany Aching

Kanske det mest citerade citatet i hela Tiffany Aching-serien:

'Are you listening?'
'Yes,' said Tiffany.
'Good. Now ... if you trust in yourself ...'
'Yes?'
'... and believe in your dreams ...'
'Yes?'
'... and follow your star ...' Miss Tick went on.
'Yes?'
'... you'll still get beaten by people who spent their time working hard and learning things and weren't so lazy. Goodbye.' 
The Wee Free Men, Terry Pratchett


Efter The Wee Free Men och A Hat Full of Sky är jag nu redan ett stort Tiffany Aching-fan. Den 9-åriga häxan charmade mig redan i början av första boken när hon med hjälp av en stekpanna och sin lillebror (som lockbete!) bestämde sig för att ta sig an monstret i floden. Och så det här:

" The stories never said why she was wicked. It was enough to be an old woman, enough to be all alone, enough to look strange because you have no teeth. It was enough to be called a witch. If it came to that, the book never gave you the evidence of anything. It talked about "a handsome prince"... was he really, or was it just because he was a prince that people called him handsome? As for "a girl who was as beautiful as the day was long"... well, which day? In midwinter it hardly ever got light! The stories don't want you to think, they just wanted you to believe what you were told... "
The Wee Free Men, Terry Pratchett




Böckerna hör till den 40 böcker långa Discworld-serien men funkar bra som en liten serie för sig. Jag rekommenderar dem till dig som vill läsa Terry Pratchett men inte riktigt vet var du ska börja. Genast när jag är klar med min stora bokhög med bibbaböcker tänkte jag låna de två följande böckerna om Tiffany.

Det är något nästan terapeutiskt med riktigt bra barn- och ungdomsböcker. (Vi pratade om självhjälpsböcker med en kompis och jag förklarade för henne att alla böcker jag läser är självhjälp för mig.) Man blir ju liksom aldrig färdig med att växa upp och bestämma sig för vem man är och så. 


“Yes! I'm me! I am careful and logical and I look up things I don't understand! When I hear people use the wrong words, I get edgy! I am good with cheese. I read books fast! I think! And I always have a piece of string! That's the kind of person I am!”
The Wee Free Men, Terry Pratchett






Terry Pratchett dog av Alzheimers, 66 år gammal, för ungefär en månad sedan. Den sista boken han skrev kommer att komma ut senare i år (om jag har förstått det rätt) och är den femte boken om Tiffany Aching - The Shepherd's Crown.

No comments: