Wednesday, November 27, 2013

"A weakling and a sissy"

Ååh, tack till Sara B Elfgren igen för att hon länkar till så bra saker. (Nu kanske ni undrar varför jag läser hennes tumblr då jag vill undvika Nyckelnspoilers - men hon är bra på att varna inför potentiella spoilers och jajaja jag borde ändå inte jag vet!)


Det här. Hade planer om att blogga om just det här förra veckan men hittade inte tillräckligt med passliga exempel just då så det blev inte av. Det jag störde mig på var att det i filmrecensionerna ofta ska fokuseras på hur tuff och bra förebild Katniss är för unga tjejer. Samtidigt är det många som menar att Peeta är lite fånig och "lovesick". (I den där recensionen jämförs det också med Twilight (suck) och man får lite intrycket av att Twilight är sämre än Hunger Games för att den handlar om en tonårstjejs känslor och relationer och det är ungefär det sämsta och trashigaste som finns...?) Visst, det klagas på Hutchersons insats och visst, det klagas på hur Peetas roll har ändrats lite i övergången från bok till film. Men. Jag misstänker ändå att mycket av filmrecensionernas invändningar mot Peeta handlar om just det här: han är inte lika "tuff" som Katniss. För när en tjej jagar och slåss och gör typiska "pojksaker" så får hon så himla mycket cred men det funkar inte åt andra hållet. För att pojksaker har alltid högre status.

Peeta är min favorit i hela Hungerspelstrilogin. Om man bortser från Buttercup då kanske.

No comments: