Sunday, June 16, 2013

Ain't She Sweet?

Och så till någonting helt annat. I'm nothing if not diverse.


She used to be mystified by women who didn't know how to turn men on, since she could do it so easily herself. Then one day she'd realized that intelligent women relied on their brains to get ahead in the world, instead of sex. And hadn't that been a real well, duh moment?

Den här hittade jag på någon "Best Romance Novels Ever List". Och jag kan förstå varför.

Den handlar om 30-nånting-åriga Sugar Beth, som är ungefär motsatsen till alla romancehjältinnor jag någonsin har läst. Hon var den populära, rika och bitchiga tjejen i sin hemstad Parrish, Mississippi. Nu återvänder hon, fattig och misslyckad. Hon söker en värdefull tavla som hennes faster testamenterade åt henne. Alla i stan hatar henne men den som hatar henne mest är Colin Byrne, hennes gamla engelskalärare. Han är däremot en ganska typisk romancehjälte - bitter, brittisk och bor i ett slott (som råkar vara Sugar Beths barndomshem). Hon hittar inte tavlan genast och är tvungen att söka jobb i stan och en sak leder till en annan och...

"I believe I mentioned that I might have a job for you. Are you desperate enough yet?"
She nearly choked on her spit. "I figured you were funnin' me."
"I'm fairly certain I've never funned anyone." 

Colin är nu en berömd författare och behöver en hushållerska till sitt stora hus. Han njuter också av att se hur dåligt det har gått för Sugar Beth och tar tillfället i akt att få se henne städa och skrubba golv. Och Sugar Beth är som sagt desperat. Hennes liv har varit fullt av misslyckanden, sorger och besvikelser.

Den blyga tjejen som Sugar Beth retade i skolan och Sugar Beths ex-pojkvän är nu gifta och jag är inte så förtjust i deras historia. Jag är heller inte alls förtjust i slutet (egentligen hela andra havlan av boken). Det blir alldeles för mycket happily ever after.

Jag gillar att boken driver lite med romanceklichéer och att både romance och skrivande är tydliga teman i boken. Avslutningsvis, några visdomsord av Sugar Beth:

When male authors write love stories, the heroine tends to end up dead.

PS. Låten.

2 comments:

Simona said...

"When male authors write love stories, the heroine tends to end up dead."


Jag dööööör så bra!! Snor till min blogg!!

Fridolina said...

Ja! :) God's honest truth!!!