Sunday, June 16, 2013

En seriemördarroman

CUT! SPLATTER! SPLASH!


Sorry men svårt att låta bli. Snyggt omslag, ja?

Den här boken handlar om Jasper 'Jazz' Francis Dent, son till en av USAs mest kända seriemördare. Han är 17 år gammal och har bott med sin farmor ända sedan hans pappa dömdes till fängelse (för cirka 120 mord) när Jasper var 13 år. Före det bodde han med "Dear Old Dad", och ja, det är precis så fucked up som det låter. Boken börjar med att det dyker upp ett lik i Jaspers lilla småstad och han är alldeles övertygad om att det handlar om en seriemördare (han har trots allt erfarenhet på området) och han vill hjälpa polisen. 

Jag var väldigt förtjust i idéen från början, och jag blev också väldigt förtjust i Jazz himself. Han är charmig (om än något manipulativ), han är som vilken tonåring som helst (som bara råkar kunna tänka som en seriemördare) och han är inte alls som sin pappa (eller..?). Hur makaber den här ungdomsromanen (oh yeah!) än är så tror jag att den har mycket som ungdomar kan känna igen sig i. Vi har förstås frågan om hur långt man kan komma från sina gener och sin uppväxt (en väldigt extrem fråga i Jaspers fall) men också intressanta tankar om hur det är att fungera i ett socialt sammanhang och hur man ska förhålla sig till sina medmänniskor. Som det här som Jazz ofta är tvungen att övertyga sig själv om:

People matter. People are real.

Det låter riktigt bra det här, eller hur? Det är tyvärr inte perfekt. Som thriller/deckare får den bara ett "helt okej"-vitsord av mig. Den blir aldrig sådär riktigt nervpirrigt spännande och det blev ingen OMG-effekt för mig när mördaren avslöjades (men jag är kräsen, tror jag). Jasper gjorde några smådumma val och jag störde mig lite på småsaker men är väldigt tacksam över att den inte gick över i min värsta pet peeve: huvudpersonen blir misstänkt och alla är emot honom. Det hände alltså inte här och det var skönt för alltså - som ni säkert kan gissa - det var väldigt nära. 

Den slutar i vad vissa skulle kalla en cliffhanger men jag är mer benägen att kalla ett löfte om att det kommer att bli en serie av det här. Den ger ett tillfredsställande slut på den här berättelsen iaf och jag är nyfiken på nästa bok.

No comments: