Thursday, March 19, 2015

Fuck Yeah Minna Canth!


Idag är det Minna Canth-dagen och jämlikhetens dag.

Alltså det här stycket på wikipedia säger så mycket:

Det mest kända verket är pjäsen Työmiehen vaimo (Arbetarens hustru, 1885). Huvudpersonen Johanna gifter sig med alkoholisten Risto som slösar hennes pengar. Hon är hjälplös eftersom lagen är på mannens sida. När familjen är ruinerad lämnar Risto sin hustru och återvänder till sin före detta flickvän, zigenerskan Kerttu, som kallas för Homsantuu (slampa). Han ruinerar också henne och lämnar henne i sticket. Efteråt – Johanna har dött i sorg – vill Risto gifta sig med hennes väninna Vappu, som tackar nej. En rasande Kerttu hotar Risto med en pistol, men polisen häktar henne innan hon hinner skjuta. Risto och hans vän Toppo går till krogen. Pjäsens urpremiär blev en skandal, men ett par månader senare antog riksdagen en ny lag som bestämde boskillnaden inom äktenskap.

Jag... vet inte ens var jag ska börja med det där. Imponerande på så många olika sätt!

Under de senaste veckorna har jag läst ett par av hennes pjäser, Anna Liisa och Papin perhe, och jag blev förvånad över hur pass lättlästa och underhållande de var, trots tunga ämnen och 1800-tal och så. Jag rekommenderar Papin perhe åt den som inte vill läsa om död och elände! Hehe.

Imorgon ska jag se Sylvi i Närpes. Ser jättemycket fram emot!

No comments: