Friday, March 06, 2015

TIPS: September Girls

Det här är en bok som det rådde delade meningar om i min bokklubb. Jag var överförtjust, min kompis tyckte "meh".


Det här är också en bok som det rådde extremt delade åsikter om på goodreads (starka ord där) och bokbloggar. Den fick så mycket kritik om att vara sexistisk att Book Smugglers kallade sin recension September Girls by Bennett Madison: Not a Sexist Book (spoilers där). Själv har jag svårt att förstå hur den kan ses som något annat än starkt feministisk.

"Eat a fucking apple, you’re a ho. Open a box, you’re a ho. Some guy looks at you: turn to stone, ho. See you later, ho. It’s always the same. The best one is Lilith–also a ho, but a different kind of ho. She went and got her own little thing going, and for that she gets to be an eternal demon queen, lucky her. No one likes a ho. Except when they do, which, obviously, is most of the time. Doesn’t make a difference; she always gets hers eventually."

Språket är väldigt mycket i min smak. Min kompis tyckte inte alls om det. Så vi kom liksom in i boken på olika sätt och sedan fortsatte det bara. Jag tyckte om ALLT. Hur flickorna är så extremt intresserade av Sam (och orsaken till det). Hur Sam långsamt försöker börja se saker från deras perspektiv. Hur flickorna kämpar. Herregud, SCUM-manifestet nämns ju t.o.m.! *heart eyes*

 Johanna L gillade också OBS!

Jag misstänker förresten att det är den amerikanska sexualpaniken som får folk att missta sex för sexism. Eeeh, inte samma sak!

Avslutningsvis, de här orden av Sam:

Maybe this all seems like a digression or even a case of protesting too much, but the point is that I have touched a breast and that I liked it.

No comments: