Saturday, March 07, 2015

Troll, steampunk och pirater

Jag läste nånstans att Steampunk är lite som Historical Science Fiction. Meljean Brook skriver Steampunk Romance och hennes Iron Seas-serie innehåller bland annat luftskepp, pirater, sjöodjur, zombies och nanoteknologi. Kort sammanfattning: det är 1800-tal, mongoliska imperiet är still going strong (pga nanoteknologi!), stora delar av Afrika och Europa är obeboeliga (pga zombies!), britterna har nyligen brutit sig fria från mongolväldet. Sånt*.

Airships

Jag har läst Riveted, tredje boken i serien. Den innehåller troll, vulkaner och en liten hemlig by på Island där män är förbjudna. Den innehåller också en ovanligt fin kärleksberättelse mellan två komplexa och intressanta personer. Annika och David pratar med varandra. De respekterar varandra. De reflekterar över saker, de lär sig saker av varandra. Inte bara galna äventyr alltså. (Och så finns det en Frida i den här boken och hon är super awesome och det här kan ha bidragit till att jag gav boken en femma istället för en fyra...)

Riveted. Fem av fem stjärnor!

Så nu ser jag fram emot att läsa annat i serien. Det gick bra att börja med tredje boken, trots att ettan antagligen ger en bättre överblick över hur allt hänger ihop. Det är fyra böcker i serien (hittills) och flera noveller. Första boken heter The Iron Duke. Jag är lite svag för det här franska omslaget och nu vill jag förstås ha ett bläckfisksmycke i mitt hår.

The Iron Duke

* Meljean Brook har en karta och guide till Iron Seas-världen på sin hemsida. Där står t.ex. om hur mongolerna tog över England: "The Horde trades with England, including sugar and tea infected with nanoagents. England falls [...]." Stackars britter men alltså that is HILARIOUS.

4 comments:

Sofia Fritzson said...

Den enda steampunk jag har läst är Gail Carrigers tre första som finns på svenska, de böckerna älskar jag. Har känt mig tveksam att läsa steampunk på engelska då jag tänker att språket kanske är komplicerat med tekniska termer osv?

Fridolina said...

Åh, Carrigers böcker har jag haft på listan länge! Jag är alltid litet tveksam till att börja på långa serier - för tänk om jag älskar och "måste" köpa alla!? ;)

Ja, jag tror att Riveted var lite "tyngre" just pga tekniska termer och sånt. Jag skumläste faktiskt en del av de krångligaste beskrivningarna. Där skulle jag gärna ha haft den där kartan bredvid mig, och en ritning av luftskeppet skulle ha hjälpt mycket. Kanske prova en av hennes noveller om du är nyfiken? Jag är sugen på novellen Here There Be Monsters som är nummer 0.5 i serien så den borde gå utmärkt att börja med.

Sofia Fritzson said...

Förstår precis vad du menar, det är riskabelt att börja nya serier :)
Men jag tror absolut att du skulle gilla Carriger och hennes humor :) Hennes hjältinna är så cool!

Ja, om jag bestämmer mig för att läsa den serien så ska jag prova en novell först! Då vet jag vad jag ger mig in på.

Fridolina said...

Ja, du har rätt, det verkar vara en serie i min smak!