Thursday, May 19, 2011

Böcker jag läst på sistone

Utan ett ord (No time for goodbye) av Linwood Barclay
Jodå den var riktigt ordentligt spännande. Tyvärr visste jag redan i början hur det hängde ihop. Men sånt händer ibland och jag vill absolut läsa mer Barclay!

Belle de Jour's Guide to Men
Inte min kopp te. Jag gillar Belle, a lot, så därför var jag självklart intresserad av den här, och Belle skriver kvickt och underhållande så visst gick den att läsa. Problemet är bara att jag inte har haft något av de problem som hon tar upp i boken. Som t.ex. en massa misslyckade förhållanden, en tendens att falla för jobbiga typer, svårigheter med att vara singel eller att hitta intresserade män. (Alltså på riktigt, jag borde skriva en egen jävla bok om det här.) Men Belle är rolig och hon har några bra poänger (för att inte tala om tips från hennes liv som call girl).

"These strange ideas that dominated my youth sprung from the dangerous and entirely false notion of the Soul Mate, as thrust upon us by:
* Media: celeb mags, personality profiles. 
* Entertainment: novels, chick flicks, et al.
* Well-meaning elder female relatives.
* The entire fucking universe."

Unga kvinnor (Little Women) av Louisa Alcott
Egentligen kan jag inte förklara varför jag läste det här moraliserande kristna spektaklet från början till slut. Och varför jag gillade det. Det är väl såhär det är med äkta klassiker.

The Hunger Games-trilogin av Suzanne Collins
Så otroligt bra! Längtar efter filmen i mars 2012.

Jennifer Lawrence som Katniss Everdeen

2 comments:

Emmas Bokhylla said...

Jag laste Unga Kvinnor nar jag var ca 12 och var inte sa imponerad, men gillade lite anda. Funderar pa att alsa om bara for att fa en battre bild av den.

Fridolina said...

Mmm det kan vara en idé, det känns lite som att också mitt tolvåriga jag skulle varit föga imponerad av den här...