Tuesday, February 21, 2012

Att lyckas bli positivt överraskad av en bok som alla ändå älskar

Jag hade väntat mig högklassig underhållning. Underhållning lite som i en bra romantisk komedi. Och med ett fint språk som känns sådär... brittiskt. Men mest av allt hade jag nog väntat mig en kärlekshistoria. Det var ju liksom det den skulle handla om.

Jag insåg ganska snabbt att One Day är en berättelse om två liv, om hur livet inte alltid blir som vi tänkte, om hur mycket och hur snabbt det ändå ändras, om hur både de goda och de dåliga sakerna som händer en i livet kommer att gå om. This too shall pass. Sånt som man sällan ser i romaner där det är handlingen som för berättelsen framåt. Här är det tiden som gör det och det är ett synnerligen intressant perspektiv.



Men visst var det en kärlekshistoria också. Och språket infriade mina förväntningar och humorn var helt i min smak. 

PS. Jag vet att alla inte älskar den här boken. Det var delvis det som gjorde mig så intresserad och säker på att jag ville läsa den. Alltså först älskade alla den. Sedan frågade jag mina vänner som hade läst den och de var alla sådär "tjaaa...". The curse of the top rated best seller...

PPS. Och filmen då? Gud jag vet inte. Jag har sett trailern. Jag tycker om Anne Hathaway. Så jag ska säga det här så snällt som möjligt: Hon är inte från Yorkshire.

6 comments:

Anonymous said...

Nej, hon är ju inte det. Och guuud, så upprörda britterna har varit över det också! Hennes bedrövliga accent, liksom. Och visst, som britt kan jag väl förstå att det klingar lite illa i öronen med en amerikansk-"tyke" (som människor från Yorkshire kallas) dialekt. Men jag tyckte hon gjorde ett hyfsat jobb iaf. Nog lyste ju hennes amerikanska igenom ibland, men konstigt sku det nu ha varit annars.

Fridolina said...

Hehe, jag kan föreställa mig. Jag brukar inte vara så noga men kanske den här boken bara kändes så väldigt brittisk att hennes accent därför blev så uppenbar. Jag såg ju bara trailern också så kanske det här är något man kan lite "glömma bort" efter de första fem minuterna av filmen. Hoppas!

SoufiRoxxx said...

Jag har inte kunnat bestämma mig om jag ska läs aboken lr bara vänta på att filmen kommer till makuuni :) den borde komma imorn!
Hur många poäng ger du boken på en skala från 1-10? :)

Fridolina said...

Hmmm... Den kan få en åtta! :) Åh, redan till makuuni, mycket möjligt att jag hyr hem den någon kväll då och ser hur det går med accenten! ;)

Emmas Bokhylla said...

Jag ahr jattesvart for bestsellers precis nar de har kommit ut pa marknaden, jag far antingen for hoga forvantnignar eller sa kanner jag mig obekvam med dem och undviker dem sa lange jag kan. Sedan kanske jag laser dem senare och gillar, men just dar och da, nae!

Fridolina said...

Jag föredrar förstås att läsa dem före "alla andra" men annars har jag ingen skillnad.