Saturday, February 11, 2012

Män och kvinnor är från jorden

Så vad gjorde jag när jag kom hem från jobbet igår kväll/natt? (Det var -18 grader btw.) Jag tittade på På spåret och Skavlan och åt min fastlagsbulle förstås! 

Jag har en hatbok som jag inte har läst. Jag har tänkt att jag kanske borde läsa den någon gång eftersom jag avskyr den så himla mycket. Nu behöver jag inte göra det för nu har jag sett författaren till den här boken hålla på och försöka sprida sina irrläror i min favoritshow Skavlan! Jag tänkte stänga av många gånger men jag genomled hela grejen faktiskt och det var det värt. För vet ni varför? Jo, de andra gästerna; Mona Sahlin, Norges utrikesminister, Timbuktu och Skavlan själv var så fantastiska! De argumenterade emot och tillsammans presenterade de alla de bästa argumenten till varför det är vansinne hela den här Män är från mars och kvinnor från Venus-grejen. Nu bor vi liksom alla på jorden. Kanske vi ska fokusera på likheterna istället? Kanske de individuella skillnaderna inom könen är så mycket större att det inte ger oss någonting att generalisera? Det låter som om du pratar om ett par från 50-talet Mr. Gray? Herregud han insåg inte ens vad som var så fel i att prata om hur han som man brukar "hjälpa till" i hushållet? Vems jäkla hushåll? Ja och så beskyller han självklart feminismen för att ha dödat passionen mellan könen och män för att ha blivit för feminiserade i Skandinavien (jo på riktigt) och kör hela den här "different but equal"-grejen. Different but equal. När har de orden någonsin använts till något annat än att rättfärdiga orättvisor?

Ja min point alltså: för det första har jag nu lyssnat på this crazy person och kan med gott samvete säga att jag vet vad hans bok handlar om och att den är visst bara skit. Och för det andra att jag blir riktigt stolt av att bo på ett ställe i världen (jag tänker att hela Norden är ett rätt vettigt ställe när det kommer till såna här frågor och jämlikhet i allmänhet) där en kvinnlig medelålders politiker, en manlig medelålders politiker och en ung manlig artist alla spontant reagerar väldigt starkt mot Grays idiotier. Lycka till med dina föreläsningar i Skandinavien Mr. Gray!

2 comments:

Dan Syndrom said...

Tänk att det finns en man som sitter 2012 och säger att en kvinna ska be sin man om hjälp med hushållet när de båda har kommit hem från jobbet..Hjälp dig själv, gubbe! trött blir man.

Fridolina said...

Jo precis. Och han är stolt över det!