Friday, February 17, 2012

Every time I close my eyes it's like a dark paradise

Min favorit av Lana Del Rey. För tillfället.



Den får mig att tänka på Mad Girl's Love Song (läs hela här!), av Sylvia Plath. 

I shut my eyes and all the world drops dead;
I lift my lids and all is born again.
(I think I made you up inside my head.)

The stars go waltzing out in blue and red,
And arbitrary blackness gallops in:
I shut my eyes and all the world drops dead.

I dreamed that you bewitched me into bed
And sung me moon-struck, kissed me quite insane.
(I think I made you up inside my head.)

Jag tänkte ge Journals of Sylvia Plath åt Olga i julklapp för att, herregud, det är bland det bästa jag har läst i mitt liv. Men den var lite för tjock för att skicka på posten (och okej, lite för dyr också) och risken är att man väntar med att börja på en sådan tegelsten så istället tänkte jag att en diktsamling kan vara roligare att få. Heh, lite beroende på hurdan sorts människa man är då förstås. Så hon fick Ariel. Jag har själv läst många av Plaths dikter men inte hela Ariel. (Jag har för mig att Mad Girl's Love Song inte finns med i Ariel men jag är inte hundra på det.)

No comments: