Sunday, May 03, 2015

Egenmäktigt förfarande

"Egenmäktigt blä" har jag skrivit på min Att Blogga Om-lista. He he!


Jag tror att vi alla är överens om att Ester Nilsson och Hugo Rask är riktigt obehagliga människor. Men det är säkert meningen.

Poängen är snarare deras relation. Eller alltså Esters relation till Hugo. Och att även om det råkar handla om två fullständigt verklighetsfrånvända idioter så är det själva situationen och förhållandet som är intressant. Det är trots allt en väldigt skarpsint analys.

Om ni inte orkar läsa boken så kan ni läsa den här artikeln av Ebba Witt-Brattström: Skammen är inte kvinnans. För den förklarar precis allt. Huvudpersonen Ester Nilsson menar alltså att Hugo Rask har tagit henne i anspråk och för det har han ett ansvar gentemot henne. Jag håller inte med.

Hugo Rask må vara en äcklig människa på alla sätt och vis men jag tycker inte att han har en skyldighet att förklara sig för Ester (skulle hon ens fatta?). Han har inte lovat henne någonting. Hon kan ju inte ta ett nej! Det är obehagligt. Hans diskreta avvisanden är kanske aningen fega men ska han verkligen tvingas till hårda ord? Är en annan kvinna det enda som kan övertyga Ester om att lämna honom i fred? Obehagligt.

OMG hörni - JAG är Hugo Rask!


Ugh.

No comments: