Sunday, May 03, 2015

The Three-Body Problem

Den här var så efterlängtad! Boksmugglarna gav toppbetyg, boken har blivit en bestseller i Kina (och när läste jag senast en kinesisk författare?), det finns en personlista i början av boken och typ 80% av alla personer är fysiker! Och så antog jag förstås att den skulle innehålla mycket fysik.


Well... De första hundra sidorna (en fjärdedel) var tråkiga. Riktigt tråkiga. Enda orsaken att jag inte la boken åt sidan var för att den skulle inlämnas till bibban och enda orsaken att jag inte gav upp var för att jag ville se vad som var så himla bra?! Ni vet den känslan. 

Sedan börjar huvudpersonen spela ett dataspel som heter Three Body. Jag gillade cirka allt som hade att göra med spelet och tyckte att det var både kul och fängslande (vag beskrivning här pga spoilerish). Sedan blir det tråkigt igen genast när vi stiger utanför den virtuella verkligheten. Personerna är platta och ointressanta. Boksmugglarna nämner det här i sin recension men gillar ändå storyn tillräckligt för att ha överseende. Jag gillar inte storyn tillräckligt. De sista hundra sidorna var lika tråkiga som de första.

Ändå har jag tittat lite på andra boken i trilogin. Konstigt nog kan jag tänka mig att testa...


En illustration av trekropparsproblemet.

No comments: