Thursday, May 28, 2015

Inbundet

Som ni säkert kan gissa från gårdagens inlägg så köper jag inte inbundna böcker så ofta. Särskilt inte av författare jag inte läst tidigare. Men det finns ju böcker som är så lockande att jag inte vet hur jag ska kunna vänta på pocket eller att biblioteket tar in dem. Det hjälper ju inte att de är så snygga och skulle passa väldigt bra in i min bokhylla.

Book Smugglers har Books on Our Radar This Week, Smart Bitches har Hide Your Wallet. Här kommer jag med "inbundna böcker vi inte har råd med". Försök gå oklickad igenom det här inlägget, I dare you!


Att läsa den här kommer antagligen att vara lika behagligt som ett knytnävsslag i magen men samtidigt är jag övertygad om att den är alldeles oumbärlig.  

All the Rage examines the shame and silence inflicted upon young women in a culture that refuses to protect them.

Navessa Allen har skrivit en personlig och stark recension på goodreads.





Razorhurst handlar om två tonårsflickor i 20-talets Sydney, om gängkrig, bordeller, kvinnliga crime lords, spöken och rakblad. Inspirerat av ett riktigt område i Sydney!

Book Smugglers gillar:

This novel – among other things – offers an incredible portrayal of this world and its precarious balance between feminism and misogyny, offering a skilful take on female empowerment and agency with a great pair of main female characters.

Den kom ut i Australien för ett år sedan och i USA för någon månad sedan.



Book Smugglers beskriver den som en "steampunk-ish novel set in an alternate 19th-century Seattle that follows the adventures of Karen Memery and her friends as they fight off an evil that threatens their existence".

You ain’t gonna like what I have to tell you, but I'm gonna tell you anyway. See, my name is Karen Memery, like memory only spelt with an e, and I'm one of the girls what works in the Hôtel Mon Cherie on Amity Street. Hôtel has a little hat over the o like that. It's French, so Beatrice tells me.”

Verkar vara helt i min smak.



Princess X, en serie två bästa vänner skapade tillsammans. Sedan börjar May se Princess X överallt, flera år efter att Libby dog i en bilolycka. HUR är det möjligt?

Är såååå nyfiken på den här! Och omslaget är fantastiskt. Cherie Priest skriver också steampunk (The Clockwork Century) och skräck (Maplecroft heter första boken; "combining the infamous Borden real-life crime with Lovecraft-ian horror"!).



(Kan inte bestämma vilket omslag jag gillar mer! Det vänstra, amerikanska är egentligen snyggare men jag gillar hur det brittiska är så väldigt fantasy.)

Uprooted kom ut för en vecka sedan ungefär och Goodreads är redan fullt med förtjusta recensioner, t.ex. Emily Mays:

What a magical, though strangely honest and thoughtful book.

Mmmm, låter lovande.



Inte inbunden, men illustrerad och dyr. Om hur man som kvinna kan skapa sig det liv man vill ha trots de begränsningar som finns på hur "en god kvinna" ska vara. Talvitie använder sig av tolv exempel (Pippi, Madame Bovary, Kleopatra...).



På tal om Modernista. Stora begär på den här. Jag kan bara inte riktigt förklara varför jag behöver en dyr, inbunden bok när den säkert finns i pocket (i originalspråk) för betydligt mindre summa. Dessutom förstås på bibban också.



Och den här då? OMG.

Okej jag erkänner, jag vet inte ens vad den här handlar om. Genet, who?

2 comments:

Sofia Fritzson said...

Jackaby är jag nyfiken på!

Fridolina said...

Jackaby verkar SÅ spännande. Gillar att den beskrivs som charmig!